کسب و کار در مسیر صحیح ...

کسب و کارهای کوچک و نوپا همواره با محدودیت زمان و منابع روبرو هستند، در نتیجه صاحبان این نوع کسب و کارها بسیاری از فعالیت ها را به صورت ذاتی انجام می دهند. گاهی اوقات نتایج راضی کننده است و گاهی خیر. در ادامه به بررسی نظرات سه برنده مسابقه مارکتینگ Spark Plug می پردازیم؛

تمرکز بر روی تخصص و برون سپاری فعالیت های مارکتینگ:

اسکات ام بورک رئیس کمپانی Loop Linen Service که عرضه‌ کننده پارچه‌ های کتان و لباس‌های فرم است که خدمات خود را به بخش ‌هایی از “لوئیزیانا” و “می ‌سی‌ سی ‌پی” ارائه می ‌کند، بر این امر واقف شد که در دنیای تخصصی‌ شده‌ امروز، یافتن یک شریک در امر مارکتینگ بسیار پراهمیت است. این کمپانی به مدت چند سال از طریق چاپ تبلیغات از جمله شرکت های موفق بشمار می ‌رفت اما باید با اینترنت و دنیای مجازی همگام می‌ شد. درنتیجه تلاش کرد تا وب سایت های محلی و خدماتی در زمینه بهینه ‌سازی موتور جستجو راه‌اندازی کند. طبق گفته‌ بورک: متاسفانه پول بیهوده ‌ای صرف ایده‌ های فروشندگانی شد که اولویت نخست آنها، میزان کمیسیون ‌شان بود.

اما بخت با او همراه بود و بورک به یک کمپانی متخصص در زمینه‌ آنلاین مارکتینگ ، در حوزه صنعت خود معرفی شد. بورک می‌ گوید: این گروه پیشینه‌ خوبی در حوزه کسب و کار ما داشتند، با اهدافی که برای رسیدن به آنها در تلاش بودیم و چالش‌ های روبرو آشنا بودند. پس از مشاهده‌ بازگشت سرمایه از سرویس هایشان، ارتباط خود را با آنها گسترش دادیم که شامل تبلیغات دیجیتالی، رسانه‌های اجتماعی و دیگر پروژه‌ های مربوط به نمایندگی‌ ها می‌شد. ما با نمایندگی ‌های مختلف در زمینه‌ تبلیغات و مارکتینگ کار کردیم و به این نتیجه رسیدم که کار کردن با کسانی که تجربه و دانش بالا در حوزه کار ما دارند، امری مهم و ضروری است. بورک در یک اتوشویی کار می‌کرد و نابغه‌ی بازاریابی نبود.  بازاریابی یک تخصص است. بنابراین سعی نکنید به تنهایی در این مسیر گام بردارید، این کار اشتباه‌ محض است.

راه حل رسانه های اجتماعی:

میشل کوزلاک، موسس کمپانی  Arts on the Horizon پی برد که به غیر از چند آگهی تبلیغاتی آنلاین، به اندازه‌ کافی از اینترنت در مارکتینگ استفاده نمی ‌کند. از آنجایی که این کار شرکت تئاتری-هنری کوچک مرتبط با کودکان بود، هر زمان که تصمیم به برگزاری کلاس یا تور داشت آگهی‌ هایی چاپ می‌ کرد و آنها را در اطراف مهد کودک ‌ها و پیش دبستانی‌ ها توزیع می‌ کرد. او می‌گوید: رانندگی تا محل ‌های مورد نظر برای توزیع برگه ‌های تبلیغاتی بسیار وقت ‌گیر بود و در نظر گرفتن تبلیغات آنلاین و چاپی با هم، هزینه‌ زیادی به همراه داشت. و هیچگونه ترقی در این مناطق نمی‌دیدیم.

پس از یک دوره‌ دشوار ، او تصمیم گرفت تا بیشتر روی تبلیغات آنلاین متمرکز شود. ما شروع به تقویت عملکرد در رسانه‌ های اجتماعی به خصوص در فیسبوک و توییتر کردیم. سعی کردیم اطلاعات خود را به فهرست خدمات ارائه شده در منطقه و تعدادی از دایرکتوری هایی که فعالیت‌ های مختص کودکان را فهرست ‌بندی می‌کردند، ارسال کنیم. از مادران وبلاگ ‌نویس دعوت کردیم تا حضور به عمل آورند و درباره‌ تجربیات خود در وبلاگ‌ هایشان بنویسند. ما پی بردیم که این روش نه‌ تنها بسیار کارآمد و کم ‌هزینه است بلکه نتایج موثرتری به دنبال دارد که از جمله می ‌توان به افزایش فروش بلیط و ثبت ‌نام‌ ها اشاره کرد.

مارکتینگ موفق گذشته ضامن موفقیت آینده نیست:

قطعا در مارکتینگ شرایط گذشته با آینده یکسان نیست. این مطلبی بود که سی ‌یرا جورجیا، دارنده‌ یکی از واگن‌های مواد غذایی به نام Dolci Gelati در واشنگتن دی ‌سی، به آن اشاره کرد. او با داشتن یک واگن مواد غذایی، تجربیات زیادی در این رویداد مارکتینگ بدست آورد. اما در دوره بعد همه چیز مثل دفعه اول خوب پیش نرفت.

جورجیا می‌گوید: اولین رویداد خیلی خوب پیش رفت. برای رویداد بعدی برگزارکنندگان پول بیشتری طلب کردند، محل برگزاری را تغییر دادند، تعداد واگن‌ ها را سه برابر کردند و هیچ جای نشستنی در اختیار مردم نگذاشتند. من تحقیقات درستی روی محل جدید برگزاری مسابقه انجام نداده بودم و برای تغییرات جدید برنامه ریزی نکردم، فقط به دلیل موفقیت در اولین رویداد فکر می ‌کردم که سرمایه‌ گذاری روی آن ارزشش را دارد . من بیشتر پولم را سرمایه ‌گذاری کردم و این مایه تاسف شد. ما حتی سر به سر هم نشدیم. آن رویداد یک شکست کامل بود و من متاسف بودم از اینکه بی‌ جهت پولم را روی آن سرمایه ‌گذاری کردم. اگر تحقیقات بیشتری انجام داده بودم و به تغییرات اعمال شده توجه بیشتری کرده بودم، می ‌توانستم این موضوع را پیش‌ بینی کنم، بیشتر پرس‌ و ‌جو می‌ کردم و با اطلاعات بیشتری وارد رویداد می‌شدم.

در مارکتینگ فرصت استراحت وجود ندارد. خوب پیش رفتن کارها در گذشته لزوما به این معنا نیست که در آینده هم همان طور خواهد شد. پس همه چیز را خوب بررسی کنید. ملاحظه می کنید که این افراد باهوش، برندگان مسابقه مارکتینگ Spark Plug  و همچنین صاحب کسب و کار های موفق هستند، اما اشتباهات بسیاری را مرتکب شده اند.

انتهای مطلب/