کسب و کار در مسیر صحیح ...

ریچارد داونی (Richard Downey) که بیش از هر چیز به خاطر تحقیقات خود درزمینهٔ رقابت بیش‌ازحد شهرت دارد استاد مدیریت استراتژیک در دانشکده تجارت تاک دانشگاه دارتموث می‌باشد و در جهان پرمشغله‌ی استراتژی تجاری، از استراتژی پویا در برابر تحلیل ایستا دفاع می‌کند. استراتژی مبتنی بر غنیمت شمردن مزیت‌های موقتی که از مانور سریع به‌جای تکیه‌بر موانع دفاعی استفاده می‌کند.

به نقل از آژانس مارکتینگ هورموند، کتاب‌های ریچارد شامل کتاب پرفروش رقابت بیش‌ازحد وبرتری استراتژیک می‌شوند. کتاب جدید وی با عنوان رقابت دام کالاها را در سال ۲۰۱۰، دانشگاه هاروارد منتشر کرد. وی موفق به دریافت جوایز بسیاری از آکادمی‌های علوم شده است و بیشتر به خاطر ارائه مفهوم ابر رقابت در سال ۱۹۹۰ به شهرت رسیده است. کتابش با همین عنوان در سال ۱۹۹۴ با عنوان راهنمای هنر جنگ در دنیای مدرن توسط مجله فورچون توصیف شد. او در این کتاب بیان می‌کند که در دنیای امروز دیگر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار ممکن نیست. او این ایده را در کتاب‌های بعدی خود با عناوین رقبای ابر رقابتی وبرتری استراتژیک توضیح می‌دهد که شرکت‌ها چگونه در فضای ابر رقابتی می‌توانند به برتری برسند.

ریچارد داونی ، کتاب خود در سال ۲۰۱۲، بانام سرمایه‌داری استراتژیک بر محوریت کالا و برخورد رقابتی ملل تمرکز دارد. این کتاب جایگاه وی را در فهرست جایزه استراتژی ۵۰ متفکر برایش به همراه داشت. دنی مفهوم رقابت بیش‌ازحد را در دهه ۹۰ ابداع کرد؛ اما درواقع آن جهانی را توصیف می‌کند که هم‌اکنون در آن هستیم. علاوه بر آن دنی معتقد است از ۱۹۹۴ شدیدتر شده است. گویی رقابتی بر روی استروئیدها در حال وقوع باشد.

تفاوت بین چیزی که ریچارد داونی  در مورد استراتژی فکر می‌کند و آنچه فردی نظیر مایکل پورتر فکر می‌کند وجود داشته و بسیار متفاوت است. آنچه دنی دوست دارد در موردش صحبت کند کنار زدن فعالانه‌ی رقبایتان و تلاش برای منسوخ کردن توانایی اصلی آن‌هاست تا شما رهبر جدید شوید. این به معنی پذیرفتن سرنوشتتان همانند آنچه پورتر می‌گوید نیست. ریچارد داونی  سه دام کالایی را شناسایی کرده است، اولین مورد زوال است که معمولاً به‌واسطه تخفیف کم رخ می‌دهد. سپس گسترش و تشدید وجود دارد. تشدید سخت‌ترین مورد است؛ زیرا شتاب را بالا می‌برد. هر بازیکنی کیفیتش را بالا می‌برد و نفر بعدی باید خودش را تطبیق دهد.

این‌یک مسابقه تسلیحاتی است؛ اما این مسابقه تسلیحاتی تا انتهاست. اولین کسی که به پایین برسد، خودش را منفجر می‌کند؛ زیرا شما محصولتان را به خاطر تقریباً هیچ‌چیز ازدست‌داده‌اید. اما سؤال این است که شما می‌توانید شتاب حرکت به سمت پایین را کنترل کنید؟ نتیجه این است که در این زمان دشوار، استراتژی هنوز هم مهم است و تغییر ایجاد می‌کند؟ حتی امروزه اهمیتی دوچندان دارد. بیشتر آن در مورد موقعیت‌یابی برای آینده است. نگاه کنید چگونه می‌توانید صنعت را تحکیم کنید، بنابراین وقتی به نهایت خود برسید صنعت می‌تواند بدون ظرفیت اضافی به عملکرد خود ادامه دهد.

انتهای مطلب/