ریتا مکگراث (Rita McGrath) استادیار دانشکده تحصیلات تکمیلی کسب‌وکار در دانشگاه کلمبیا، نیویورک و متخصص رشد کسب‌وکار استراتژیک در محیط‌های نامطمئن است. ایده‌های مکگراث به‌طور گسترده‌ای در سراسر دنیا از سوی شرکت‌های برجسته مورداستفاده قرار گرفته است. این شرکت‌ها بعضی مواقع افکار او را جنجال‌برانگیز، اما درعین‌حال همواره جذاب یاد می‌کنند. ریتا برای شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کند، رویکردی جدید نسبت به استراتژی ارائه می‌دهد. موسسه ۵۰ متفکر در سال ۲۰۱۳، جایزه نفر اول بانام جایزه دستاورد ممتاز را به خاطر ارائه استراتژی‌های نوآورانه به ریتا اهدا کرد.

مکگراث در رسانه‌های اجتماعی جزو هشتاد و نهمین زن باهوشی است که در سایت توییتر از سوی مجله فست کمپانی دنبال می‌شود. وی نویسنده یا نویسنده مشترک کتاب‌های زیر است: طرز تفکر کارآفرینانه؛ راهبردهایی برای ایجاد موقعیت‌های مداوم در عصر عدم اطمینان، شکارچیان بازار؛ ۴۰ رویکرد استراتژیک برای رونق پیشرفت تجاری ممتاز که نشر هاروارد بیزینس ریویو چاپ کرده و به ده ‌زبان ترجمه‌شده است و همچنین از سوی مجله استراتژی پلاس بیزینس به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های بازرگانی سال ۲۰۰۵ انتخاب شده است.

مکگراث در رشد اکتشاف محور؛ گامی جدید در کاهش ریسک و جذب فرصت‌ها، به دنبال این است که چگونه تجارت می‌تواند رشد پویا را دنبال کرده و بدون به خطر انداختن شرکت از طریق ریسک‌پذیری غیرضروری رویکرد خلاقانه جدیدی را ترغیب کند. ریتا ابزارها و فرایندهایی تهیه‌کرده است که این امکان را برای کسب کارهای گوناگون ایجاد می‌کند تا با موفقیت از موقعیت‌های خود بهره‌برداری کنند.

آخرین کتاب وی، پایان مزیت رقابتی: چگونه استراتژی خود را با سرعت پیشرفت تجارت پیشرفت دهید در فهرست جایزه کتاب برتر ۵۰ متفکر قرار گرفت که در آن وی به شکل متقاعدکننده‌ای، ناقوس مرگ مزیت رقابتی را به صدا درمی‌آورد و بیان می‌دارد استراتژی و نوآوری همگرا هستند. مجله استراتژی پلاس بیزینس آن را به‌عنوان بهترین کتاب سال درزمینهٔ تجارت انتخاب کرد.

در این کتاب دربارۀ لزوم اجتناب مدیران اجرایی از مبنا قرار دادن این مفهوم مزیت رقابتی پایدار در استراتژی‌هایشان صحبت می‌شود و ریتا مکگراث دیدگاه استراتژی بر مبنای مزیت رقابتی ناپایدار و موقت را مطرح می‌کند. این کتاب با مبنا قرار دادن مجموعۀ جدیدی از فرضیه‌ها دربارۀ رخدادهای دنیای کسب‌وکار، راهنمای خودآموز جدیدی در استراتژی است و به شما نشان خواهد داد که چگونه برخی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان باوجود ناپایدار بودن مزیت‌ها به رقابت می‌پردازند و موفق می‌شوند.

وی در سال ۱۹۹۳ عضو هیئت‌علمی دانشکده بازرگانی کلمبیا شد. او قبل از آن‌که وارد کار دانشگاهی شود، مدیر تکنولوژی اطلاعات و در عرصه‌های سیاسی مشغول به کار بود و دو شرکت کوچک کامپیوتری تأسیس کرد. مکگراث، بلاگ می‌نویسد و رهبر بحث در کسب‌وکار آنلاین هاروارد می‌باشد. در کلمبیا استاد برنامه‌های ام بی ای و مدیریت اجرایی است و مدیر حیات علمی برای برنامه‌های آموزش‌وپرورش اجرایی کلمبیا با نام رهبری رشد استراتژیک و تغییر نیز می‌باشد.

انتهای مطلب/