کسب و کار در مسیر صحیح ...

کلید بازاریابی راهبردی موفق تمرکز، جایگاه‌یابی و تمایز است. شرکت باید هدف خود را به‌دقت تعریف کرده و جایگاه‌یابی منحصربه‌فردی بر مبنای مزایا انجام دهد. همچنین باید تمایز ارزشمندی در محصولات و خدمات ایجاد کند که تقلید از آن برای رقبا مشکل باشد.

درگذشته کیفیت بالا و خدمات مناسب، عوامل اصلی پیروزی در عرصه‌های رقابتی بودند. علت، این بود که شرکت‌های بسیاری فاقد این ویژگی‌ها بودند؛ اما امروزه کیفیت و خدمات در حال تبدیل به ویژگی‌هایی عادی هستند. شرکت‌های فاقد کیفیت بالا و خدمات مناسب با شکست مواجه می‌شوند، اما لزوماً با داشتن این خصوصیات به موفقیت نمی‌رسند.

درواقع از هر شرکتی انتظار می‌رود که این ویژگی‌ها را داشته باشد. شرکت‌ها باید بیاموزند که با روش‌های جدیدتری رقابت کنند که شامل توانایی تولید و عرضه‌ی سریع‌تر کالاها، توانایی موفقیت از طریق طراحی محصول و سبک و ایجاد نام تجاری، توانایی بهبود محصولات با مزایای بهتر و توانایی برقراری روابط بلندمدت با مشتریان است که برای هر دو طرف سودآور باشد.

در اینجا به ۶ نوع از شرکت‌هایی که راهبردهای بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) آن‌ها موفق بوده است اشاره می‌کنیم:

  1. شرکت‌هایی که روش جدیدی برای کاهش هزینه و قیمت برخی کالاها و خدمات ابداع کرده‌اند؛ مانند آی کیا، هواپیمایی ساوت وست، وال مارت، تارگت، هوم دیپوت، دالر جنرال و الدیز.
  2. شرکت‌هایی که کیفیت را به میزان چشمگیری افزایش داده‌اند؛ مانند سونی، تویوتا، اینتل و استارباکس.
  3. شرکت‌هایی که وجدان اجتماعی نشان داده‌اند؛ مانند بادی شاپ، بن اند جریز، ایون و کرافت.
  4. شرکت‌هایی که تجربه‌ی کلی مشتریان را به میزان زیادی بهبود بخشیده‌اند؛ مانند هارلی دیویدسون و استارباکس.
  5. شرکت‌هایی که الگوی جدید کسب‌وکار ابداع کرده‌اند؛ مانند بارونز اند نوبل، چارلز شواب و فدکس.
  6. شرکت‌هایی که کناره‌های بازار را کشف کرده و بر آن‌ها تسلط یافته‌اند؛ مانند پروگرسیو اینژورنس و تترا.

انتهای مطلب/