کسب و کار در مسیر صحیح ...

لوینسون، معروف‌ترین نویسنده و چهره‌ی سرشناس بازاریابی و تبلیغات چریکی، پنج گام زیر را برای توسعه‌ی خلاقیت‌های فردی و دستیابی به بهترین ایده‌های تبلیغاتی ارائه کرده است:

گام اول: آنچه در مورد محصولات یا خدمات شما برایتان خارق‌العاده، جذاب یا ارزشمند است را شناسایی کنید.

تأکید تبلیغات چریکی بر همین نقطه است؛ نقطه‌ای که آغاز ایده پردازی است. آنچه شمارا مجذوب خود می‌کند، برای دیگران نیز می‌تواند سرگرم‌کننده، غیرمنتظره و منحصربه‌فرد باشد. پس پیش از هر چیز باید ارزش‌ها و برتری‌های خود را نسبت به سایر رقبا شناسایی کرده، از آن به‌عنوان شروع تبلیغات چریکی استفاده نمایید.

گام دوم: خط رقابت خود را با دیگر شرکت‌ها مشخص کنید.

زمانی که برتری‌ها و ارزش‌های درونی خود را شناختید باید دریابید که چگونه می‌توان از آن‌ها به‌صورت خط متمایزکننده‌ی شما از سایر رقبا استفاده کرد. برای این منظور بدانید که مشتریان با گرایش به سمت شما چه چیزهایی را کسب می‌کنند که در سایر گزینه‌های رقیب وجود ندارد. اینجاست که کار برای شرکت‌های مقلد که بدون بهره‌مندی از مزیت‌های رقابتی به بازار گام نهاده‌اند دشوار می‌شود.

گام سوم: مرز میان تبلیغات خود و باورپذیری را از میان بردارید.

فراموش نکنید که می‌خواهید ایده‌ای تبلیغاتی را ارائه نمایید؛ اگرچه باید تمامی گفته‌های شما مبنی بر واقعیت باشد اما در تبلیغات همیشه جایی برای اغراق و بزرگ‌نمایی وجود دارد. موفق‌ترین آگهی‌های تبلیغاتی آن‌هایی هستند که با انتخاب واژه‌ها، تصاویر و مفاهیمی ساده و باورپذیر به‌آسانی برای مخاطبان قابل‌درک هستند و در ذهنشان جای می‌گیرند. کاری نکنید که مخاطب با خود بگوید «من که باور نمی‌کنم». شنیدن این حرف، ساده‌ترین راه برای شناخت یک تبلیغ چریکی ناموفق است.

گام چهارم: مخاطبان خود را از جا بپرانید.

کاری کنید که مخاطب، لحظه‌به‌لحظه تبلیغ شمارا دنبال کند. اگر تبلیغی تهیه کنید که هیچ‌کس به آن نگاه نمی‌کند مطمئن باشید خلاقیت لازم را ندارد. مخاطبان امروز از تماشای تبلیغات تکراری دل‌زده هستند. مردم تنها به تبلیغاتی توجه دارند که برای آنان تازگی داشته و با خواسته‌هایشان همخوان باشد و در بازارهای امروزی، تکرار یک آگهی تبلیغاتی برای هفته‌ها و ماه‌های متمادی نیازی نیست. طراحی و ارائه‌ی تبلیغات چریکی کم‌هزینه برای دفعاتی محدود می‌تواند حواس مخاطبان را جمع کرده و آنان را به‌طور کامل مجذوب آگهی نماید.

گام پنجم: به مشتریان نشان دهید که دقیقاً چه‌کاری را باید انجام دهند.

بسیاری از آگهی‌های تبلیغاتی در توجه به ۴ گام قبلی موفق می‌شوند و توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند ولی تنها نکته نهایی در این است که پس از جلب‌توجه مخاطب، او چه باید بکند؟ تبلیغات چریکی موفق به این نکته به‌خوبی توجه می‌کند و آنچه از مخاطب انتظار می‌رود در آخرین لحظه به‌صراحت به او اعلام می‌شود. مخاطب را مجذوب تبلیغات خود رها نکنید. به بیان ساده‌تر دست او را بگیرید و به مقصدی که انتظار دارید او را هدایت کنید.

انتهای مطلب/ لینک محتوا