کسب و کار در مسیر صحیح ...

توسعه و گسترش زودبازده، برای عقب نماندن یک شرکت پیشگام از یک بازار در حال رشد اغلب می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی از حیث کنترل کیفیت برای آن شرکت شود. همین‌که کارخانه‌ها و کارگاه‌های جدید، تجهیزات و کارکنان جدید در خط تولید به خدمت گرفته می‌شوند، مشکلات و دردسرهای جدید در فرایند تولید ظاهر می‌شوند؛ بنابراین، شرکت پیشگام می‌باید به کنترل کیفیت در حین این مرحله توجه خاصی کند. بیشتر مشتریان تجربیات مثبت محدودی در رابطه بانام تجاری جدید دارند، اگر اصلاً تجربه و خاطره‌ای داشته باشند که تا حدی ناراحتی و دلسردی آن‌ها را هنگامی‌که انتظاراتشان کاملاً برآورده نمی‌شود جبران می‌کند.

شاید راحت‌ترین و مشهودترین راهی که یک شرکت پیشگام بتواند جایگاه خود را تقویت کند این باشد که به تغییر و بهبود در محصول خود ادامه بدهد. این کار می‌تواند فرصت‌های موجود رقبا را برای متمایز کردن خود از طریق جراحی و عرضه محصولاتی مشابه اما با ویژگی‌های ظاهری و فنی و عملکرد بهتر، محدود کند. همچنین ممکن است شرکت پیشگام تلاش کند تا به‌منظور دلسرد کردن رقبا از رقابت بر سر قیمت‌ها، هزینه‌های واحد خود را کاهش بدهد. شرکت پیشگام باید قدم‌هایی بردارد تا نه‌تنها محصول خود را بهبود بخشد، بلکه دیدگاه مشتریان نسبت به آن را نیز بهتر کند.

 وقتی‌که رقبا وارد بازار می‌شوند یا آماده ورود به آن می‌شوند، تأکید عملیات پیشبرد فروش و تبلیغات شرکت می‌باید از تحریک تقاضای اولیه به سمت ایجاد تقاضای گزینشی و آگاهانه برای نام تجاری شرکت تغییر کند. برای انجام این کار شرکت پیشگام می‌باید جاذبه‌هایی خلق کند که منافع و ویژگی‌های ظاهری نام تجاری شرکت را پررنگ‌تر کند. درحالی‌که شرکت پیشگام تلاش‌های پیشبرد فروش خود را باهدف تحریک دیر پذیرندگان محصول جدید به آزمایش آن ادامه می‌دهد، برخی از آن تلاش‌ها ممکن است معطوف ترغیب مشتریان فعلی به تکرار خریدهای خود شود. مثلاً ممکن است کوپن‌های جایزه‌ای داخل بسته‌بندی یک کالا قرار داده شود که مشتری با بهره‌گیری از آن و در خرید بعدی همان کالا بتواند آن را باقیمت پایین‌تری تهیه کند.

در خصوص کالاهای صنعتی، برخی فعالیت‌های کارکنان فروش از تلاش برای جلب مشتریان جدید می‌باید معطوف خدمت‌رسانی به مشتریان جدید گردد. شرکت‌هایی که برای معرفی محصول جدید خود به نمایندگی‌های مستقل اتکا کرده‌اند ممکن است تصمیم بگیرند که برای تمرکز بیشتر فعالیت‌های فروش خود بر روی خدمت‌رسانی به مشتریان، از کارکنان فروش خود به‌جای آن نمایندگی‌ها استفاده کنند. شرکت‌هایی که از کارکنان فروش خود برای معرفی محصول جدید خود استفاده کرده‌اند ممکن است نیروهای فروش خود را در این‌که ممکن است نمایندگی‌های حساب‌های کلیدی، یا تیم‌های حساب یا مشتری چندکاره را مأمور خدمت‌رسانی به بزرگ‌ترین مشتریان خود کند.

سرانجام این‌که هنگام رشد بازار یک شرکت پیشگام می‌تواند جایگاه خود را از طریق توجه بیشتر به خدمات پس از فروش تقویت کند. رشد سریع در تقاضا نه‌تنها می‌تواند فراتر از توانایی آن شرکت در تولید محصولی باکیفیت برتر باشد بلکه می‌تواند توانایی شرکت را در خدمت‌رسانی به مشتریان کاهش بدهد. این امر می‌تواند هم موجب از دست رفتن مشتریان موجود شود هم باعث گردد که آن‌ها با بدگویی و تبلیغات زبانی منفی درباره شرکت، توانایی آن را در جذب و جلب مشتریان جدید به‌شدت کاهش دهند؛ بنابراین، مرحله رشد محصول اغلب مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت برای افزایش موجودی قطعات آن محصول، استخدام و آموزش کارکنان خدمات و واسطه‌ها و بهبود محتوای اطلاعات در وب‌سایت شرکت می‌باشد.

انتهای مطلب/