کسب و کار در مسیر صحیح ...

شرکت شما می‌تواند با برآورده کردن نیازها، خواسته‌ها و تقاضای مشتریان از طریق محصولاتی که ارائه می‌دهد، به رسالت خود دست یابد؛ اما سازمان شما این عمل را چگونه انجام می‌دهد؟ با تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یک رویکرد به بازاریابی. بررسی انواع رویکرد بازاریابی نشان می‌دهد که انتخاب رویکردهای مختلف چگونه بر باورهای سازمانی و تمرکز شرکت تأثیر می‌گذارد.

هر پنج رویکرد بازاریابی مزایایی دارند. درواقع هرکدام بر پایه رویکرد قبلی بناشده‌اند ولی بر موضوع دیگری تمرکز می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر شرکت شما بر بازاریابی اجتماعی تمرکز کند، بدین معنا نیست که اهمیت تولید بهینه، محصولات باکیفیت بالا، فروش یا جمع‌آوری دانش از مشتریان را نادیده گرفته است. بلکه بدین معنی است که یک جنبه جدید اجتماعی و اخلاقی را به رویکرد بازاریابی خود افزوده است.

بعضی شرکت‌ها ممکن است به‌منظور ماندن درصحنه رقابت رویکرد خود را از یکی به دیگری تغییر دهند. به‌عنوان‌مثال، شرکت‌های زیادی شامل تولیدکننده‌های محصولات زیبایی و بهداشتی و تولیدکننده‌های بستنی با تأکید بر بازاریابی اجتماعی به سودهای تحسین‌برانگیزی دست‌یافته‌اند. چون تعداد بیشتری از مشتریان متقاضی محصولاتی هستند که با محیط‌زیست و جامعه انسانی سازگار باشد.

رویکردهای تولید؛

باور اصلی در این رویکرد بازاریابی، مشتریان محصولاتی را که به‌طور گسترده و باقیمت مناسب در بازار موجود است، ترجیح می‌دهند. تمرکز شرکت در این رویکرد، بازده بالای تولید، هزینه‌های پایین، توزیع گسترده محصولات می باشد.

رویکردهای بازاریابی محصول؛

باور اصلی در این رویکرد بازاریابی، مشتریان محصولاتی را که از بالاترین سطح کیفیت، سطح عملکرد یا نوآوری برخوردار باشند می‌پسندند. تمرکز شرکت بر روی طراحی و بهبود مداوم محصولات برتر، توجه کم به مشتریان می باشد.

رویکردهای فروش؛

باور اصلی در این رویکرد بازاریابی، شرکت باید محصولات خود را با تلاش زیاد بفروشد، زیرا در غیر این صورت مشتریان مقدار کافی از آن‌ها را نخواهند خرید. تمرکز شرکت تمرکز شرکت در این رویکرد، استفاده از توپخانه ابزارهای ترفیع و فروش برای ترغیب مشتریان به خرید، به‌خصوص کالاهای ناخواسته همچون بیمه عمر می باشد.

رویکرد بازاریابی؛

باور اصلی در این رویکرد بازاریابی، کلید رسیدن به اهداف شرکت؛ توانایی پیشی گرفتن از رقبا در ابداع، ارزش گذاشتن به برقراری ارتباط با مشتریان هدف است. تمرکز شرکت بر روی بازارهای هدف، نیازهای مشتریان، هماهنگی همه‌ی وظایف شرکت از دید مشتری می باشد.

رویکردهای اجتماعی؛

باور اصلی در این رویکرد بازاریابی، وظیفه شرکت این است که نیازها، خواسته‌ها و علایق مشتریان خود را هدف قرار داده و بهتر از رقبا آن‌ها را برآورده نماید، به‌گونه‌ای که شرایط زندگی جامعه و مشتریان حفظ‌شده یا بهبود یابد. تمرکز شرکت بر روی در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی و اخلاقی در فعالیت‌های بازار، ایجاد تعادل در سودآوری، رضایتمندی مشتریان و مسئولیت‌های اجتماعی می باشد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا