شناخته شدن به‌عنوان یک تأمین‌کننده خدمات بهداشتی و درمانی قابل‌رقابت، در شرایطی که دریایی از گزینه‌های مختلف وجود دارد کاری بس دشوار است. به این نکات تأثیرگذار بر بازاریابی کسب و کارهای بهداشتی و درمانی که می‌تواند به شما برای حفظ و افزایش مراجعه‌کنندگان کمک کند نگاهی بیندازید.

سلامتی، بهترین تبلیغ است. “نیامی ولف”

ازآنجایی‌که جهان از فشار چندین مشکل مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت رنج می‌برد، زمان آن فرا رسیده است که کسب و کارهای بهداشتی و درمانی به‌طورجدی به اطلاع‌رسانی بپردازند.

اگر رستوران‌های فست فود می‌توانند انبوهی از مشتریان را به‌سوی ورودی‌های خود بکشانند و با سلامتی آن‌ها بازی کنند، پس مطمئناً نکات بازاریابی مؤثر، اثری مثبت بر کسب و کارهای بهداشتی درمانی نیز خواهد داشت.

نکته قابل‌توجه این است که کسب و کارهای بهداشتی درمانی باید به‌وسیله تبلیغات متناسب، افراد مناسب را هدف‌گیری کنند. به‌عنوان نمونه، هدف‌گیری زنان به‌عنوان کسانی که نقش پررنگی در اداره خانه دارند، پویایی کار بهداشت و درمان را تغییر خواهد داد. اطلاع‌رسانی صحیح به زنان درباره بدن‌های در حال پیر شدنشان که در معرض خطرات بهداشت و سلامت قرار دارند و در دسترس قراردادن خدمات بهداشتی-درمانی برای آن‌ها دقیقه راه ورود به بازاری با پتانسیل قوی است، بازاری که هم از مزایای خدمات بهداشتی درمانی محروم شده و هم نسبت به آن غافل بوده است. در اینجا به نکات بیشتری مشابه این اشاره می‌کنیم که سودمندی خود را برای آن‌هایی که به دنبال رشد در بخش بهداشت و درمان هستند اثبات خواهد کرد.

 

عوامل بنیادین بازاریابی در بخش بهداشتی درمانی

تلاش‌های بهداشتی درمانی خود را سازمان‌دهی کنید

مانور دادن روی توانایی‌هایتان روش مؤثری برای شناسایی شما به همان افرادی است که برای شما حائز اهمیت هستند. شما به‌عنوان سازمان یا موسسه‌ای که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کند، ابتدا باید تلاش کنید با مردم ارتباط برقرار کنید تا متوجه شوند که خدمات شما برایشان سودمند است. اتوبوس‌های آزمایش خون، چادرهایی برای یک چکاپ ساده و مشخص کردن ایامی برای بینایی‌سنجی رایگان، همگی ابزارهایی هستند که می‌توانید برای جامعه‌ای که در اطراف محل استقرار شماست به کار ببرید. ابتدا شما کوشش کنید با مردم ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها نیز در زمان نیاز به دنبال برقراری ارتباط با شما باشند.

 

یک بررسی روی جامعه محلی اطراف کسب و کار خود انجام دهید

برای اینکه درباره ویژگی‌های جمعیتی محل اطراف کسب و کار خود اطلاعات کسب کنید به بررسی بپردازید. ازآنجایی‌که این کار جزئیات سنی، جنسیتی، درآمد و درک جامعی از نگرانی‌های بهداشتی رایج را در اختیار شما قرار می‌دهد، چیزی به دست خواهید آورد که می‌توانید روی آن کارکنید. چنین بررسی‌هایی برای شناخت مخاطبان احتمالی در درازمدت اهمیت دارد. از این طریق می‌توانید به کار در جهت طراحی روش‌های درمانی مرتبط با یک بخش خاص بپردازید که به‌نوبه خود در آینده نزدیک مرجعان شمارا حفظ کرده و افزایش می‌دهد.

 

بازاریابی بخش‌بندی شده

در اختیار داشتن راهبردهایی برای بازاریابی که برای همه جذاب باشد رؤیایی است که باید تحقق یابد، بااین‌وجود هنوز هم این فقط یک رؤیا است. لذا برای شروع، جهت ایجاد جذابیت برای بخش بزرگ‌تری از جمعیت، به تدوین برنامه‌های مؤثر بازاریابی و تبلیغاتی بپردازید. به‌عنوان نمونه، اگر در یک جامعه تعداد کودکان بیشتر است، بر مسائلی که به کودکان مربوط است تمرکز کنید. یک مثال خوب، تمرکز بر مشکلات دندانی و مراقبت از دندان هاست که اولیای کودکان را در ارتباطی مؤثر با شما درگیر می‌کند؛ بنابراین ارتباطی ارزشمند ایجاد می‌شود که هم به کسب و کار و هم به بیماران کمک می‌کند. به همین شکل، اگر تعداد زنان بیشتر است، سرطان پستان، پوکی استخوان، دیابت بارداری و مسائل دیگر مرتبط با بارداری را می‌توان به‌عنوان نقاط تمرکز اصلی قرارداد. به اینکه چطور می‌توانید بخش بزرگ‌تری از جمعیت را جذب کنید فکر کنید تا توجه بقیه را نیز جلب نمایید.

 

پیگیری کنید

راهبرد بازاریابی فقط درفروش یک محصول متوقف نمی‌شود و دامنه آن به پیگیری‌های متعاقب نیز گسترش می‌یابد. باهدف پیگیری، تماس‌هایی با زمینه قرار بعدی با متخصص درمانی با مرجعان برقرار کنید، آن‌ها را از آزمایش‌های خاصی که باید انجام دهند مطلع کنید، از آن‌ها بپرسید روند درمانی‌شان تابه‌حال چگونه بوده است و زمانی را هم برای معرفی مجموعه‌ای از طرح‌ها که احتمالاً آماده ارائه دارید اختصاص دهید. بیماران زیادی به دنبال مراقبت‌های تسکینی و برنامه‌های دیگری هستند که برایشان مزایایی به همراه دارد. پیگیری درمان مراجعانتان برای ایجاد درک متقابل و حس تفاهم، حفظ آن‌ها و تبلیغ سایر خدماتی که احتمالاً برای ارائه دارید به شما کمک می‌کند.

 

وارد فضای مجازی شوید

در شرایطی که بخش عظیمی از افراد تحصیل‌کرده به جهان مجازی دسترسی دارند، موقعیت مناسبی برای شما به وجود آمده است که به اینترنت قدم بگذارید و خودتان را نشان بدهید. از قدرت رسانه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب استفاده کنید، درباره خدمات خود بلاگ نویسی کنید، از بیماران خود بخواهید نظراتی گواه بر کار شما بنویسند و نسبت به حضورتان در جهان اینترنت نیز اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که در همان حال که در حال ایجاد یک هویت اینترنتی هستید، تکنیک های بازاریابی آفلاین (غیر اینترنتی) شما نیز کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد. تمامی کارکنان خود را نسبت به آخرین الحاقات به خدمات خود، آگاه، آموزش‌دیده و کاملاً مطلع سازید. واحد بهداشتی-درمانی شما باید حسی متحدانه را به هر بیمار القا کند تا آن‌ها را بارها و بارها به سمت شما جلب کند.

 

رقبای خود را موردمطالعه قرار دهید

یک مثل قدیمی می‌گوید «دوستانت را نزدیک خودت نگهدار، اما دشمنانت را نزدیک‌تر» و همین در مورد کار شما هم مصداق دارد. برای اینکه بفهمید رقبای شما چه چیزی ارائه می‌دهند آن‌ها را موردمطالعه و بررسی قرار دهید. درباره سوابق تبلیغات آن‌ها، چیزهایی که به نفع آن‌ها کارکرده و عکس آن و همچنین انتشار محصولات جدیدشان اطلاع کسب کنید. یک تجزیه‌وتحلیل فوق رقابتی به شما کمک می‌کند متوجه شوید که رقیب شما چه چیز در چنته دارد و به چه تلاشی برای غلبه بر آن نیاز است.

 

به ارزیابی ادامه دهید

یک ارزیابی مداوم که کمیت فعالیت‌های شمارا تا همین لحظه ازنظر فروش، مراجعه‌کنندگان جذب و حفظ‌شده و رشد کسب و کار می‌سنجد، جنبه‌های مثبت و منفی راهبرد بازاریابی اتخاذشده را به شما نشان می‌دهد. ارزیابی‌ها را می‌توانید از طریق بازخورد مصرف‌کننده، پرسشنامه و نظرسنجی انجام دهید تا متوجه باور عمومی نسبت به کار بهداشتی-درمانی خود شوید. خودارزیابی همیشه سایه‌ای از تعصب بر سر خود دارد؛ درحالی‌که هنگامی‌که ذهنتان را به روی ارزیابی توسط دیگران باز می‌کنید، گستره وسیعی برای بهبود شما ظاهر می‌شود. قطعاً برآورد همه این ارزیابی‌ها باید ارزش توجه را داشته باشد.

 

برای اینکه راهبرد بازاریابی شما حقیقتاً به موفقیت برسد، باید در ساختار سازمانی‌تان ریشه داشته باشد. یک نکته کلیدی که باید به یاد داشته باشید این است که همیشه به نفع مشتری کارکنید. هر چه بهره رضایت مشتریان شما بیشتر باشد، به همان اندازه حجم فروشتان بالاتر خواهد رفت.

انتهای مطلب/ ویژه هورموند/ لینک محتوا