کسب و کار در مسیر صحیح ...

هرچند ابتکارات بازاریابی موبایلی در حال اهمیت یافتن است، اما تجارت موبایلی دوران ابتدایی خود را می‌گذراند و تحقیقات در این حوزه بسیار اندک است. افزایش نفوذ بازار لوازم موبایل طلیعه ظهور شیوه‌های جدیدی برای دسترسی به مخاطبان است؛ شیوه‌هایی همچون قابلیت‌های مکان آگاه که می‌توان محتوا را با موقعیت مکانی کاربر هماهنگ کرد درحالی‌که عرصه موبایل، چالش‌های جدیدی برای بازاریابان می‌سازد؛

اما ارتباط پذیری فراگیری برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند، به این معنی که مخاطبان همیشه آنلاین هستند، نه‌فقط زمانی که فعالانه در جستجوی آنلاین هستند. بازاریابی موبایلی به‌عنوان «ارتباطی دوسویه یا چند سویه و تبلیغ یک پیشنهاد بین یک شرکت و مشتریانش با استفاده از یک رسانه یا فناوری موبایلی» تعریف می‌شود. بنابر گزارش ژوپیتر ریسرچ، ۲۲ درصد از شرکت‌هایی که در تبلیغات آنلاین شرکت می‌کنند، در بازاریابی موبایلی هم شرکت کرده‌اند که نسل جوان‌تر به‌عنوان یک مصرف‌کننده بیشتر پذیرا و انتخاب‌گر بازاریابی موبایلی بوده‌اند.

دو حوزه‌ای که به‌طور ویژه توجه مصرف‌کننده و نیز بازاریاب را به خود جلب می‌کنند، بازاریابی موبایلی و بلوتوثی است. با افزایش روزافزون خرید تلفن‌های هوشمند و سایر لوازم موبایلی و در دسترس بودن همیشگی آن‌ها در هر مکان و زمان، بازاریابی موبایلی بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. بازاریابی موبایلی شامل تحویل پیام‌ها به مصرف‌کننده لوازم موبایل از طریق محتوا، پیام کوتاه و یا بلوتوث است. ازآنجاکه همه افراد دارای لوازمی باقابلیت تصویری نیستند و پهنای باند هم می‌تواند محدود باشد، پیامک برای بازاریابان جذاب‌تر و مناسب‌تر است؛

اما این کار نیازمند اجازه مشتریان یا ترجیح آن‌هاست و فضای خصوصی مصرف‌کنندگان ممکن است آسیب و خدشه ببیند. باروایز و استرانگ دریافتند ۲۴ درصد از مشتریان (بیش از ۵۰ درصد افراد ۱۴ تا ۱۷ سال) با بازاریابی پیامکی موافقت می‌کنند؛ و انتظار دارند تبلیغات دریافتی به آن‌ها مرتبط باشد و تا ۳ پیام در روز را مجاز می‌دانند. نگرش مصرف‌کنندگان به بازاریابی موبایلی بر واکنش آن‌ها به تبلیغات موبایل تأثیرگذار خواهد بود. بیشتر ترس از اسپم و ماهیت ناخوانده بودن بازاریابی موبایلی وجود دارد طوری که کنترل متصور آن‌ها بر پیام‌ها را به چالش می‌کشد.

یک شیوه جدیدتر در هدف‌گیری مصرف‌کنندگان در نقاط مشخص مکانی، بازاریابی بلوتوثی است که نه برای مصرف‌کننده و نه برای بازاریابان هزینه‌ای ندارند و مزیتش مکان محور بودن و درون فروشگاهی بودن آن است. تنها اقدامی که مصرف‌کننده می‌کند، فعال کردن بلوتوث دستگاهش است. بازاریابی بلوتوثی همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد، باوجوداین، هم coldplay در آمریکا و هم Lancome در فرانسه از آن برای کمک به تبلیغ محصولات جدید خود استفاده کردند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد باید درباره امنیت بازاریابی بلوتوثی ازنظر رعایت حریم خصوصی افراد به مصرف‌کنندگان آموزش داده شود و همچنین نشان می‌دهد استفاده گروه همسالان و همتایان از این فناوری نقش مهمی در به‌کارگیری آن توسط افراد دارد.

بلوتوث به دلیل محدود بودن به یک مکان خاص، گزینه بهتری برای بازاریابان محسوب می‌شود، چراکه مشتریان مجبور نیستند پس از خارج شدن از آن مکان نگران دریافت پیام‌ها باشند و باید با فعال کردن بلوتوث دستگاه خود فعالانه در این تعامل شرکت کنند. این ویژگی در تضاد با بازاریابی پیامکی یا موبایلی است که در آن‌ها مصرف‌کنندگان پس از برگزیدن این نوع بازاریابی، نسبت به همه کمپین‌هایی که بازاریاب تصور می‌کند برای آن‌ها مناسب هستند، آسیب‌پذیر هستند و ممکن است درباره محتوای بازاریابی احساس اشباع کنند.

انتهای مطلب/