کسب و کار در مسیر صحیح ...

بیش از آن‌چه فکر می‌کنیم رأی دادن افراد در انتخابات به آن سیاستی بستگی دارد که کاندیدا قبل از انتخابات پیاده‌سازی نموده‌است. آراء افراد به شدت تحت تأثیر کمپین‌های بازاریابی هدفمند (مارکتینگ) شکل می‌گیرد.

از صحبت‌های شفاهی گرفته تا ایمیل‌های مستقیم، تکنیک‌های فراوانی از سوی یک حذب یا گروه سیاسی استفاده می‌شود تا بر نظر عموم مردم تأثیر بگذارند. در این مقاله با هورموند همراه شوید تا  ۵ تاکتیک اثربخش بازاریابی سیاسی (Political Marketing) موفق که  واقعاً کارکردی است بررسی گردد.

  1. توسعه یک روایت

مهم‌ترین جنبه هر کمپین سیاسی روایت است. روایت داستانی است که در خصوص سرگذشت نامزد انتخاباتی( تاریخچه زندگی وی، اعتقادات، شخصیت، رفتارها و ویژگی‌های وی. در واقع هرچه که سبب می‌شود مخاطب احساس کند این نامزد ارزش رأی دادن دارد.)

به عنوان مثال در انتخابات ۲۰۰۸ امریکا دو نامزد با روایت منحصر به فرد خود به رقابت پرداختند؛ جان مک کین که سرباز کهنه‌کار جنگ بود و فداکاری‌های فراوانی برای کشورش انجام داده‌است. در سوی دیگر باراک اوباما قرار داشت که با نگرشی جدید و به دنبال ایجاد تغییر. روایت هر یک از نامزدها سایر جنبه‌های کمپین بازاریابی آن‌ها را شکل داده‌بود.

یک روایت خوب روایتی است که باورپذیر باشد و با مخاطبینی که مدافع آن کمپین هستند متناسب باشد.

طراحی روایت یک استراتژی برندینگ است اما از تاکتیک‌های برندینگ شرکت‌های تجاری مثل نایک و اپل استفاده نمی‌گردد؛ در اینجا به جای آن‌که برند محصول یا شرکت ساخته شود، یک حذب یا نامزد به برندی قابل اعتماد برای مردم تبدیل می‌شود.

  1. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از مؤثرترین پلتفورم‌ها برای آگاهی‌سازی در خصوص مسائل سیاسی است که مردم را تشویق به رأی دادن می‌کند و نامزدهای انتخاباتی را تبلیغ می‌کند. از آن جایی که شبکه‌های اجتماعی ابتداً توسط قشر جوان جامعه استفاده می‌گردید، تبلیغات از طریق این شیوه منجر به ایجاد انرژی در رأی دهنده‌ها می‌گردد.

بازاریابان سیاسی از طریق شبکه‌های اجتماعی با استراتژی‌های متنوع با رأی دهندگان احتمالی ارتباط برقرار می‌کنند. یکی از راه‌های مؤثر در ایجاد حمایت برای یک نامزد انتخاباتی این است که یک صفحه فیس‌بوک و یک کانال  تلگرام برای وی ساخته شود.

این سبب می‌شود ارتباط شما با کسانی که طرفدار آن حذب یا نامزد هستند برقرار شود. همچنین از طریق به اشتراک گذاشتن فایل‌های صوتی و تصویری می‌توان طرفداران جدید جذب نمود. مخاطبین تویتر، فیس‌بوک، تلگرام و … علاقه‌مند هستند که تصاویر خنده‌دار، فیلم‌های مربوط به موضوعات داغ سیاسی را به اشتراک گذارند. با ساختن فیلم، فایل صوتی و تصاویر  می‌توان آگاهی سازی نسبت به آن نامزد یا یک خبر داغ سیاسی را انجام داد.

برای آن که فیلم ساخته شده تأثیرگذاری بیش‌تری داشته‌باشد، بهتر است که به هیچ وجه به صورت مستقیم از کسی یا چیزی دفاع نکند.

  1. کمپین‌سازی منفی

موفقیت در انتخابات نیازمند این است که نامزد شما بر نزدیک‌ترین رقیبش پیروز شود. برای دستیابی به این هدف دو راه وجود دارد: توجه مخاطبین را به کارهای خوبی که کاندیدای شما انجام می‌دهد و کارهای بدی که کاندیدای رقیب انجام می‌دهد، جلب نمایید.

کمپین‌سازی منفی یک نمونه از بازاریابی سیاسی است که به واسطه آن تمرکز بر آن است که رأی دهندگان را توجیه نمایید که به کاندیدای رقیب رأی ندهند. برخی نمونه‌های کمپین منفی انجام شده، تبلیغات منفی و توضیح راجع به شکست‌های سیاسی قبلی آن کاندیداست.

با اینکه کمپین منفی اقدامی غیراخلاقی به نظر می‌رسد اما مزیایی دارد مثل: مخاطب هدف آن افرادی هستند که می‌خواهند به نامزد رقیب رأی دهند، این اقدام می‎تواند موجب تغییر رأی افراد گردد.

  1. بازاریابی از طریق نامه

گرچه شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون بهترین پلتفورم برای ارتباط با نسل جدید رأی‌دهندگان است، بسیاری از افراد به شیوه‌های سنتی بازاریابی مثل ارسال نامه بسیار خوب پاسخ می‌دهند.

بروشور، جزوه، فرم‌های کوتاه و سایر اسناد بازاریابی مستقیم ابزارهای بسیار مناسبی برای ترغیب افراد در مناطق جغرافیایی خاص هستند. از آن جایی که بازاریابی مستقیم ابزاری برای مخاطب قرار دادن منطقه جغرافیایی خاص است، به شکل قدرتمندی می‌توان از آن استفاده نمود مثلاً ایجاد انرژی از طریق اولویت‌دهی به منطقه.

مانند سایر ابزارهای بازاریابی این ابزار نیز باید متناسب با روایت طراحی شده از نامزد انتخاباتی باشد.

در جزوات توزیع شده حتماً باید به استراتژی‌های بهبود نامزد انتخابی‌تان و مزیت‌های وی نسبت به سایر نامزدها اشاره گردد.

  1. رسانه و روابط عمومی

رسانه‌های سنتی مثل تلویزیون و رادیو بخش زیادی از مخاطبین را جذب می‌نماید و هرگز نباید در یک کمپین بازاریابی سیاسی از این ابزارها غفلت کرد. برنامه ریزی در خصوص زمان‌های حضور و ظاهر مناسب بسیار ضروری است.

برای تدوین حرفه ای استراتژی مارکتینگ در سیاست با هورموند تماس بگیرید!

انتهای مطلب/