کسب و کار در مسیر صحیح ...

احتمالاً زمان آن فرارسیده است که دستی به سر و روی برنامه بازاریابی رستوران خود بکشید و نگاه دقیق‌تری به رویکردهای فعلی و مطالعات موردی سایر کسب و کارهای موفق بیندازید. اینجا جایی است که حجم انبوهی از راهبردهای موجود بازاریابی رستوران و از آن مهم‌تر، موارد مؤثر و غیرموثر را فرا خواهید گرفت.

ما تعدادی از راهبردهای امتحان شده و صحیح که اکنون و درگذشته برای رستوران ها مؤثر واقع‌شده‌اند را برای شما توضیح خواهیم داد. پیش از اینکه به نکات بازاریابی رستوران ها که در این مطلب معرفی می‌شوند بپردازیم، تصور می‌کنیم تمایل داشته باشید از چند شاخص مرتبط با حوزه غذا آگاهی یابید.

 

رویکردهایی که بر چگونگی بازاریابی رستوران ها تأثیر گذاشته است

بازاریابی رستوران ها دیگر به‌مانند گذشته نیست. امروزه استقبال رستوران ها از بازاریابی اینترنتی و ایجاد و پرورش یک تجسم آنلاین از خود ضروری است. علیرغم اینکه “آنلاین ” بن‌مایه بسیاری از نکته‌های بازاریابی رستورانی است که در بخش بعدی ارائه می‌کنیم، هنوز هم برای ترویج کسب و کار خود می‌توانید (و باید) فعالیت‌های زیادی را به‌صورت آفلاین (غیر آنلاین) انجام دهید.

رستوران ها دیگر به‌اندازه سابق از دفتر تلفن‌های کاغذی حاوی اطلاعات تماس سازمان‌ها و کسب و کارها استفاده نمی‌کنند و این دلیل خوبی دارد: مردم برای یافتن چیزی که به دنبال آن هستند به اینترنت نقل‌مکان کرده‌اند. آن‌ها برای پیدا کردن رستوران های محلی و تصمیم درباره اینکه پول خود را در کدام‌یک خرج کنند از موتورهای جستجو و سایت‌های نقد و بررسی مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. آن‌ها مایل‌اند قبل از مراجعه به رستوران منوی آن را ببینند و رستوران‌هایی را که موجودیت آنلاین اثبات‌شده‌ای دارند را به آن‌هایی که هنوز اینترنت را نپذیرفته‌اند ترجیح می‌دهند.

شما به‌عنوان صاحب یا مدیر رستوران نباید تمام اعتماد خود را صرف تبلیغات سنتی و بازاریابی دهان به دهان کنید. به‌هیچ‌وجه از این روش‌ها چشم‌پوشی نکنید، اما از همه فرصت‌هایی که اینترنت ارائه می‌کند بهره‌برداری کنید.

در گوگل نوع رستوران خود و محل آن را جستجو کنید تا ببینید چه نتایجی نمایش داده می‌شود. رتبه شما چگونه است؟ آیا اصلاً در صفحه اول نتایج جستجو هستید؟ با توجه به بازار رقابتی، آیا مشتریان بالقوه از آن جستجو رستوران شما را انتخاب خواهند کرد؟ بجای اینکه همه بازار را به رقبای خود تقدیم کنید به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید به‌وسیله آن‌ها برای رستوران خود بازاریابی آنلاین انجام دهید.

 

نکته‌های بازاریابی رستوران ها که باید امتحان کنید

 

  1. به‌روز باشید.

خود را در مورد آخرین آمار، رویکردها، اطلاعات و ارقامی که می‌تواند در تحلیل برنامه بازاریابی رستورانتان به شما کمک کند به‌روز نگه‌دارید. آیا باید در روش بازاریابی رستوران تان تغییری ایجاد کنید؟ آیا باید جایگاه رستوران خود را به شکل متفاوتی نشان دهید؟

  1. یک وب‌سایت فعال داشته باشید.

آیا مشتریان محلی می‌توانند رستوران شما را در اینترنت پیدا کنند؟ به‌وسیله یک وب‌سایت کاملاً بهینه‌شده که آنچه شما می‌خواهید را انجام می‌دهد اطمینان حاصل کنید که چنین است. نکته اصلی این است که پیش از اینکه مشتریان رقبای شما را پیدا کنند آن‌ها را به وب‌سایت خود بگشایند. می‌توانید یک وبلاگ درباره غذاها ایجاد کنید، غذاهای مخصوص روزانه را فهرست کنید و بازدیدکنندگان را به پروفایل‌هایتان در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های نقد و بررسی آنلاین هدایت کنید.

  1. به استفاده از روش‌های بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو جهت جامعه محلی خود بپردازید. داشتن وب‌سایت فقط مختص شرکت‌های بزرگ نیست؛ امروزه کسب و کارهای کوچک بیش از هر زمان دیگری به این نکته پی برده‌اند که داشتن وب‌سایت و پیاده‌سازی یک راهبرد بازاریابی اینترنتی حائز اهمیت است. ازآنجایی‌که ۷۲% از مجموع جستجوهایی که انجام می‌گیرد مرتبط با محتوای محلی است، شما باید ۱۰۰% مطمئن شوید که وب‌سایت شما در نتایجی که مرتبط با رستوران شماست نمایش داده می‌شود.
  2. از کمک وبلاگ نویسان محلی که درباره غذا مطلب می‌نویسند بهره بگیرید.

از این وبلاگ نویسان بخواهید در ازای یک وعده غذایی رایگان برای رستوران شما نقد و بررسی بنویسند. این لینک بیرونی به بالا رفتن رتبه شما در نتایج جستجو کمک می‌کند و نقد مثبت نیز به شهرت شما کمک خواهد کرد.

 

  1. سایت‌های نقد و بررسی را زیر نظر بگیرید.

زندگی و نابودی شما به شهرتتان بستگی دارد، بنابراین به نظرات آنلاین مردم درباره رستوران خود توجه دقیق داشته باشید. این‌جایی است که مراجعان آفلاین شما می‌توانند تجربه خود در رستوران شما (که امیدواریم مثبت باشد) را به دنیای آنلاین انتقال دهند. از بازدیدکنندگانی که نظر مثبت ثبت می‌کنند قدردانی کنید و به نظرات منفی پاسخ دهید و باکمال احترام به مشکل آن‌ها رسیدگی کنید.

  1. از یک ابزار رزرو آنلاین رستوران استفاده کنید.

از مشتریان خود دعوت کنید در سایت‌هایی که برای همین منظور راه‌اندازی شده خدمات شما را رزرو کنند. برای اینکه این فرآیند برای شما و مشتریانتان ساده‌تر شود به یک ابزار رزرو آنلاین رستوران نیاز دارید. بعضی‌اوقات مردم تمایل ندارند گوشی تلفن را بردارند، بجای آن ترجیح می‌دهند رزرو را از طریق چند کلیک انجام دهند.

  1. بانک ایمیل خود را غنی کنید.

بازاریابی ایمیلی در مقایسه با بازاریابی مستقیم کاراتر است، بیشتر دوستدار محیط است و راه سریع‌تری برای اطلاع‌رسانی به مشتریان فراهم می‌کند. خبرنامه الکترونیکی خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایتتان و درون رستوران خود ترویج کنید. شما باید مشخص کنید که کدام بهترین کارکرد را برای شما خواهد داشت.

  1. در رسانه‌های اجتماعی حضورداشته باشید.

به‌وسیله یک حضور تعاملی جذاب در رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی دهان به دهان خود را تقویت کنید. این به شما امکان می‌دهد که بتوانید با مشتریان خود در هر ۳۶۵ روز سال در تعامل باشید، برند خود را به نمایش بگذارید و از مشتریان بخواهید تجارب خود در رابطه با کسب و کار شما را به اشتراک بگذارند. این‌ها بینهایت ارزشمند هستند.

  1. از هیچ‌چیز به‌سرعت چشم‌پوشی نکنید.

دنیای آنلاین همیشه در حال تغییر است، لذا باید حواستان به فعالیت‌های بازاریابی جدید که دارای پتانسیل دوام آوردن در شرایط مختلف هستند باشد. به‌عنوان نمونه، Foursquare به‌اندازه فیس‌بوک معروف نیست، اما این به آن معنی نیست که فرصت‌های گسترده بازاریابی برای رستوران ها در آن وجود ندارد. این پلتفرم اجتماعی رستوران ها را قادر می‌سازد (به‌رایگان) قیمت‌های متنوعی ارائه کنند که کاربران باید برای بهره‌مندی از آن‌ها اعلام حضور کنند. این –همراه با ویژگی کسب نشان برای کاربران به خاطر اعلام حضورهای متعدد- Foursquare را به یک گزینه بازاریابی عملی برای رستوران ها تبدیل می‌کند.

 

  1. انگیزه کافی برای توجه مردم فراهم کنید.

به مشتریان همیشگی خود انگیزه دهید تا شما را از طریق کانال های رسانه‌های اجتماعی دنبال کنند یا به رستوران شما بیایند و کاری کنید که این‌ها برایشان آسان‌تر شود. اگر مرتباً موارد ویژه خود را تنها روی فیس‌بوک بگذارید طرفداران شما علاقه خود را از دست خواهند داد. ترکیبی کارکنید، از لذت بردن و اوقات خوبی داشتن نترسید و بخشی از جامعه محلی‌تان باشید.

  1. مسابقه برگزار کنید.

این روشی عالی برای پاداش به طرفدارانتان در رسانه‌های اجتماعی، رشد پایگاه طرفداری، جذب مشتریان بیشتر و ترویج وفاداری است. به مشتریان خود فرصت دریافت یک جایزه عالی را بدهید و با این کار دلیل دیگری برای بازگشت دوباره برای آن‌ها فراهم می‌کنید.

  1. یک برنامه وفاداری مشتری تهیه و اجرا کنید.

به افرادی که برای حضور در برنامه ثبت‌نام کرده‌اند خبرنامه الکترونیکی ارسال کنید و قیمت‌های ویژه خود را به نمایش بگذارید. برنامه وفاداری خود را از روش‌های آنلاین و آفلاین ترویج کنید.

  1. به منوی رستوران خود ظاهر تازه‌ای بدهید.

اگر هم‌اکنون یک طرح عالی دارید که به‌خوبی کار می‌کند احتمالاً می‌توانید از این مورد بگذرید؛ اما اگر یک منوی کسل‌کننده یا قدیمی داشته باشید، ممکن است مشتریان شما تصور کنند غذای شما هم جذابیتی ندارد.

  1. فقط درخواست کنید!

از مشتریان ثابت و طرفداران وفادار آفلاین خود بخواهید شما را در فیس‌بوک “لایک ” کنند، در توییتر و پینترست دنبال کنند و به معرفی و شناساندن شما کمک کنند. برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید، با آن‌هایی که روابط خوبی دارید تماس بگیرید و درحالی‌که لذت بردن از چیزی هستند که به خاطر آن رستوران شما را دوست دارند به سمت میز غذاخوری آن‌ها بروید.

  1. شهرت آنلاین خود را مدیریت کنید.

سایت‌های نقد و بررسی تبدیل به یک بخش جدانشدنی از شهرت کسب و کارها شده‌اند و بررسی‌ها و نقدهای منفی این پتانسیل را در خود دارند که به کسب و کار شما آسیب برسانند. نقد و بررسی‌های منفی متعدد دروغ باشد یا راست، کار شما را می‌خواباند. بهترین راه برای حفظ شهرت مثبت آنلاین این است که از مشتریان راضی بخواهید برایتان نقد و بررسی بنویسند و به هر بازخورد منفی نیز شخصاً پاسخ دهید.

 

کلام آخر، سخن مشاوران بازاریابی هورموند:

یک “نباید ” بزرگ درصورتی‌که با یک شرکت بازاریابی کار می‌کنید

بسیار خوب، اکنون چیزهایی می‌دانید که می‌توانید برای بازاریابی رستوران خود انجام دهید، اما چه‌کاری را نباید انجام دهید؟ یک اشتباه بسیار مهم در بازاریابی رستوران در زمان نوشتن این مطلب به ذهنم رسید که باید از آن اجتناب کرد …

انتظار نداشته باشید که شرکت یا گروه بازاریابی (اینترنتی) شما همه کارها را انجام دهد. به‌عنوان نمونه ما افتخار می‌کنیم که ۹۹ درصد بارکاری را از دوش مشتریانمان برداشته‌ایم، اما همان یک درصد ازآنچه تصور می‌کنید اهمیت بیشتری دارد. چه یک گروه بازاریابی داخلی داشته باشید یا فعالیت‌های بازاریابی خود را برون‌سپاری کرده باشید، درهرصورت باید مقداری مسئولیت برای موفقیت‌ها و موانعی که در طول مسیر پیش می‌آید را بپذیرید.

ما به‌عنوان یک گروه بازاریابی اینترنتی که ممکن است شما برای انجام بازاریابی خود استخدام کنید نمی‌توانیم شبانه‌روز در رستوران شما حضورداشته باشیم تا همه چهره‌های شاد را ثبت و ضبط کنیم، به رفع مشکل چهره‌هایی که خیلی شاد نیستند بپردازیم یا برای همه از مزایای طرفداری در فیس‌بوک بگوییم. ما نمی‌توانیم برنامه وفاداری شما را ترویج دهیم یا از همه تغییرات منوی رستوران تان آگاه باشیم … مگر اینکه خودتان به ما بگویید.

بسیار خوب، به نظر می‌رسد می‌توانیم یک راز کوچک برای موفقیت در بازاریابی رستوران را با شما در میان بگذاریم: به‌عنوان مشتری خدمات بازاریابی، اهل تعامل باشید. شما بخش بسیار مهمی از یک مسئله بزرگ‌تر هستید و بدون کمک و بازخورد شما، تلاش‌های بازاریابی رستورانتان به‌اندازه‌ای که باید مثمر ثمر نخواهد بود.

 

نکات بازاریابی رستوران بیشتری در ذهن دارید؟!

لطفاً به ما بگویید … شما چطور برای رستورانتان بازاریابی می‌کنید؟ آیا نکته دیگری دارید که بتوانیم به مجموعه نکات اضافه کنیم؟ درراه خود با چه موفقیت‌ها و موانعی مواجه شده‌اید؟ خیلی دوست داریم بدانیم!

انتهای مطلب/ هورموند