کسب و کار در مسیر صحیح ...

زمانی که بیتل اصلی یا همان فولکس قورباغه ای معروف در دهه ۱۹۶۰ به بازار عرضه شد به‌عنوان اتومبیلی مقرون‌به‌صرفه و پرطرفدار جای خود را در بازار پیدا نمود چراکه قیمت پایین و ظاهر عجیب‌وغریبش شبیه به ساس دلایل کافی برای این منظور بود؛ اما زمانی که در سال ۱۹۹۸ بیتل جدید روانه بازار شد دیگر قیمت پایینی نداشت.

اما چه چیز بیتل جدید را آن‌قدر پرطرفدار نمود؟ تا حدودی برنامه تبلیغاتی که از جاذبه خاطره‌انگیز فولکس قورباغه ای استفاده می‌کرد، مردم آن را می‌خریدند چون آن‌ها را به یاد دوران جوانی‌شان می‌انداخت و احساس خوبی در آن‌ها ایجاد می‌کرد. طبق اطلاع‌رسانی روابط عمومی فولکس واگن، فولکس قورباغه ای جدید به‌سرعت جادوی همنام افسانه‌ای خود را از نو زنده کرد.

چند ابتکار روابط عمومی خلاقانه موجب گردید تا معرفی بیتل جدید با موفقیت روبرو شود. شرکت فولکس در سال ۲۰۰۰، مسابقه اتومبیل‌رانی کاپ بیتل جدید را در شوی اتومبیل آتلانتا برگزار کرد آن‌هم با جایزه نقدی به مبلغ نیم میلیون مارک! همچنین این شرکت دست به تبلیغ اینترنتی خلاقانه‌ای زد که عبارت بود از فروش رنگ‌های ویژه‌ای از بیتل جدید، تنها از طریق وب‌سایت اینترنتی خود.

این شرکت برای راضی نمودن آن دسته از طرفداران بیتل که مخالف ایده های جدید و تغییرات بودند کارت‌های معامله‌ای که دارای خاصیت کلکسیونی بیتل جدید بودند را عرضه نمود. این کارت‌ها فقط میان افرادی توزیع می‌شدند که یکی از اتومبیل‌ها را می‌خریدند و یا از وب‌سایت فولکس واگن دیدن می‌کردند.

سنت قدیمی در معرفی اتومبیل‌های جدید این بود که سازندگان خودرو را در اختیار سردبیران مجلات تخصصی اتومبیل برای رانندگی آزمایشی و بررسی تخصصی قرار می‌دادند. فولکس واگن این سنت را شکست و بیتل جدید را در اختیار رسانه‌های عمومی‌تری مانند فمیلی سیرکل و یو اس ای تودی قرار داد.

رانندگی با بیتل موجب یادآوری خاطرات شاد سال‌های جوانی مشتریان و پوشش وسیع رسانه ها گردید. رویکرد رسانه‌های مصرفی و عمومی به‌جای مجلات تخصصی اتومبیل، فولکس واگن برنامه تبلیغاتی خود را به مرحله جدیدی رساند که در آن هیچ اتومبیل دیگری برای جلب‌توجه با فولکس رقابت نمی‌کرد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا