به جرئت می‌توان بازاریابی (غلط مصطلح در ترجمه Marketing) را علمی جذاب، خلاق و هیجان‌انگیز توصیف نمود. طوفان ذهنی‌ای که درست در نیمه‌شب و وقتی‌که در یک فروشگاه هستید به سراغ شما خواهد آمد، با رشد و توسعه‌ی این ایده‌ها هرلحظه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند، همانند تماشای نتایج یک کمپین تبلیغات ایمیلی در لحظه‌ای که روی دکمه ارسال کلیک می‌کنید.

درگذشته کارکنانی که خلاق و بااستعداد بودند مورد تقدیر قرار می‌گرفتند اما امروزه بیشتر مدیران از تیم بازاریابی می‌خواهند تا به فروش محصولاتشان کمک کنند.

مدیران نیز مانند سایر کارکنان در مراتب پایین‌تر سازمان، در خصوص عملکرد خود می‌بایست پاسخگو باشند. در بیشتر بخش‌ها افراد درگیر در تیم بازاریابی علاقه‌ای به گزارش دهی و مستندسازی داده‌ها و سیاست‌ها ندارند چراکه ممکن است موجب محدودیت در خلاقیتشان گردد.به‌هرحال بازاریابی یکی از آخرین روش‌های به‌کارگیری فرآیندها، خودکارسازی و فنّاوری برای بهبود بهره‌وری و اثربخشی می‌باشد.

در کنار این اثربخشی با کمپین بازاریابی خلاق مواجه می‌شویم، گاهی اوقات همه‌چیز از تعداد کلیک روزانه یک لینک، آگاهی از برند و نرخ تغییر می‌تواند مقیاس اندازه‌گیری اثربخشی یک کمپین بازاریابی باشد، تمام خلاقیت‌ها به تصویب رسیده و تمامی مستندات تهیه‌شده و فهرست‌ها نیز آماده‌شده اما موضوع اصلی چیزی نیست به‌جز اینکه آیا تمام این موارد به فروش منجر شده است یا خیر؟

به بیان ساده‌تر، بازاریابی راهی است که پیام محصول شمارا به گوش مشتریان می‌رساند. در حقیقت شما پیام خود را خلق و برای جلب‌توجه افراد منتشر می‌کنید تا بتوانید مشتریان را برای خرید و انتخاب مناسب‌تر متقاعد نمایید.

اما همیشه مسئله مهمی در ایجاد ارتباط میان فعالیت‌های بازاریابی و افزایش فروش وجود داشته است. برای مثال، روابط عمومی به آگاهی عمومی مشتریان از شرکت و محصولات آن کمک می‌کند. تاکتیک‌های خاص بازاریابی مانند بازاریابی محتوا در مورد محصولات می‌تواند موقعیت رقابتی را در بازار تقویت و تقاضا برای محصول را افزایش دهد. گرچه این افزایش فروش را نمی‌توان تماماً به‌پای روابط عمومی نوشت و قطعاً موارد دیگری نیز وجود خواهد داشت.

البته شرایط دیگری نیز وجود دارد که مستقیماً از فعالیت‌های بازاریابی حاصل خواهد شد. پست الکترونیک و نامه‌های مستقیم را می‌توان از روی تماس‌های حاصله و ردیابی ایمیل مستقیماً مورد ارزیابی قرارداد.

نیاز بیشتری برای تفسیر و توضیحات بیشتر نمی‌بینیم، بازاریابی باید به فروش محصول کمک کند و مسلماً این کار ساده‌ای نیست..
انتهای مطلب/ لینک محتوا