کسب و کار در مسیر صحیح ...

تجربه فعالیت در میان خلأهای نهادی، غول‌های نوظهور را در جایگاهی قرار می‌دهد که می‌توانند در سایر بازارهای نوظهور با موانع ساختاری مشابه فعالیت کنند، درست مانند شرکت‌های چندملیتی برآمده از بازارهای توسعه‌یافته که مدل‌های کسب‌وکار خود را در بخش‌هایی از بازارهای نوظهور تکرار می‌کنند که بیشترین شباهت را به بازار داخلی‌شان دارد.

غول‌های نوظهور برای گسترش خود می‌توانند مدل‌هایی که در بازارهای داخلی خود پیاده کرده‌اند را به بازارهای جدید بسط دهند. شرکت‌هایی که اساس مدل کسب‌وکار آن‌ها، دانش منحصربه‌فرد درباره مشتری است، می‌توانند به بخش‌های مشابه در سایر کشورهای دارای بازار نوظهور گسترش یابند.

بسیاری از شرکت‌های برآمده از بازارهای نوظهور منابع لازم برای ارائه‌ی یک محصول به بازار یا اجرای ابتکارات عملیاتی در بازارهای توسعه‌یافته را در اختیار ندارند. بااین‌وجود، تجربه تأمین نیازهای مصرف‌کنندگان بازارهای نوظهور، مخصوصاً باقیمت‌های پایین، مزیتی برای آن دسته از شرکت‌های برآمده از بازارهای نوظهور است که با شرکت‌های چندملیتی بالغ در بازارهای درحال‌توسعه رقابت می‌کنند.

همچنین، شرکت‌های برآمده از بازارهای نوظهور که مدل‌های کسب‌وکارشان بر بازارهای عوامل تولید بومی و منحصربه‌فرد متکی است، می‌توانند مدل‌هایشان را در سایر بازارهای نوظهوری که دارای عناصری مشابه با بازار داخلی‌شان هستند نیز تکرار کنند. برای مثال، بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات هندی که در ابتدای کار به دنبال مشتریانی در بازارهای توسعه‌یافته بودند، در ادامه کار، مراکز توسعه نرم‌افزار را در سایر بازارهای نوظهور مانند چین و تعدادی از کشورهای اروپای شرقی ایجاد کردند.

انتهای مطلب/