اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) بر روی اشخاص یا سبک خاصی از جامعه متمرکز می‌شود. این روش، اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیر می‌گذارند را تشخیص داده و به فعالیت‌های مارکتینگ جهت می‌دهد. ایدهٔ جریان ارتباط دو گامی در کتاب انتخاب مردم “پائول لازارسفلد، برنارد برلسون و هازل گاودت” بر اساس مطالعاتی که بر روی روند تصمیم‌گیری رأی‌دهندگان انجام گرفت، پدیدار شد. هنگامی‌که یک اینفلوئنسر محتوایی تولید می‌کند خود را به‌عنوان یک خریدار بالقوه یا شخص ثالث نشان می‌دهد و محصول را گواهی می‌کند.

در تعریف اینفلوئنسر تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد. برخی اینفلوئنسرها را مجموعه‌ای از اشخاص ثالثی که بر سازمان و مشتریان بالقوه خود تأثیر می‌گذارد تعریف می‌کنند و برخی نیز اینفلوئنسر را شخص ثالثی که به‌طور قابل‌توجهی تصمیم‌گیری خرید مشتری را شکل می‌دهد، اما هرگز نمی‌تواند برای آن پاسخگو باشد تعریف می‌کند.

چیزی که اینفلوئنسرمارکتینگ را شامل می‌شود بستگی به محتوا و متوسط انتقال نفوذ دارد؛ اما به‌طور فزاینده‌ای پذیرفته شده است که شرکت‌ها علاقه‌مند به شناسایی و درگیر شدن با اینفلوئنسرها هستند. کسب‌وکارها خیلی سخت در حال پیش رفت هستند و برای متقاعد کردن مردمی که به پیام‌های آن‌ها کمتر گوش می‌دهند یا کمتر نگاه می‌کنند، توجه بیشتری دارند. هدف قرار دادن اینفلوئنسرها به‌عنوان وسیله‌ای برای تقویت پیام‌های مارکتینگ، به‌منظور مقابله با گرایش رو به رشد مشتریان، برای نادیده گرفتن مارکتینگ استفاده می‌شود.

بیشتر مباحث در موضوع تأثیر اجتماعی بر محور مقبولیت و اطمینان در محیط اجتماعی قرار دارد؛ تأثیرگذاری یعنی علم و تمرین. درزمینهٔ اینفلوئنسر مارکتینگ، تأثیر کمتر در مورد استدلال یا اجبار به یک دیدگاه خاص است و بیشتر در مورد ظهور تعامل‌های بین احزاب مختلف جامعه هست. تأثیر اغلب معادل دفاع است اما ممکن است گاهی منفی باشد و به همین ترتیب به مفاهیم رقیبان و متفکران نیز مرتبط می‌شود.

پرداخت‌ها در اینفلوئنسر مارکتینگ به دو بخش تقسیم می‌شود: درآمد حاصل از اینفلوئنسر مارکتینگ و هزینه. در اینفلوئنسر مارکتینگ درآمد حاصل از مارکتینگ ناشی از عدم پرداخت یا روابط موجود با اینفلوئنسرها یا محتوای شخص ثالث که توسط تبلیغ اینفلوئنسر رشد اجتماعی داشته است هست. پرداخت در کمپین‌های مارکتیمگ مؤثر می‌تواند به‌صورت حمایت، تبلیغات ابتدایی یا پیام‌های رضایتمندی باشد و می‌تواند در هر نقطه از محتوا ظاهر شود.

برخی مارکترها از اینفلوئنسر مارکتینگ به‌منظور ایجاد اعتبار در کسب‌وکار، برخی برای ایجاد گفتگوهای اجتماعی حول برند خود و عده‌ای دیگر برای فروش آنلاین یا فروش در فروشگاه‌ها برای محصولات خود هستند. مارکتر تأثیرگذار همچنین می‌تواند به مارکتینگ محصولات و خدمات متنوع مارکتینگ بپردازد که بر اعتبار کسب‌شده در طول زمان تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، ارزش اینفلوئنسر مارکتینگ را می‌توان با روش‌های مختلف اندازه‌گیری کرد. بعضی از مارکترها ارزش رسانه‌های تولیدشده (EMV) را اندازه‌گیری می‌کنند، برخی دیگر نرخ تأثیرگذاری را دنبال می‌کنند و برخی هزینه بابت اقدام (CPA) را دنبال می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً از سه روش زیر کارکرد خود را بروز می‌دهد؛

  • دستاورد اجتماعی: اینفلوئنسرها می‌توانند از طریق کانال‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها به میلیون‌ها مشتری دسترسی پیدا کنند.
  • محتوا اصلی: اینفلوئنسرها محتوای اصلی و اغلب مؤثر مارکتینگ را برای برند تولید می‌کند.
  • اعتماد مصرف‌کننده: اینفلوئنسرها روابط قوی با مخاطبان خود برقرار می‌کنند که اعتماد خاصی نسبت به نظرات متفکرانه دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ، به‌طور فزاینده بخشی از یک محتوای تجاری است که شامل چهار فعالیت اصلی می‌شود:

  • شناسایی اینفلوئنسرها و رتبه‌بندی آن‌ها به ترتیب اهمیت.
  • ارجاع به اینفلوئنسرها برای افزایش آگاهی از شرکت در جامعه تأثیرگذار
  • استفاده از اینفلوئنسرها برای افزایش آگاهی بازار از شرکت در میان بازارهای هدف
  • مارکتینگ برای اینفلوئنسرها و تبدیل اینفلوئنسرها به طرفداران شرکت

اینفلوئنسر مارکتینگ یا استفاده از تأثیرگذاران در مارکتینگ با مارکتینگ شفاهی (WOM) مترادف نیست، اما ممکن است نتیجه‌اش به این شیوه منتقل شود؛ بنابراین WOM بخش مهمی از مکانیسم اینفلوئنسر مارکتینگ است. انتهای مطلب/