Jeffry Bezos در سال ۱۹۹۴ شغل خود را به‌عنوان مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری در Wall Street رها کرد و در سیتال خرده‌فروشی آنلاین Amazon .com را تأسیس کرد. وی که تا پیش از آن هیچ تجربه‌ای درباره خرده‌فروشی نداشت، تصمیم گرفت تا این سایت را به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی دنیا تبدیل کند. آمازون تنها پس از گذشت یک سال، مجموعه متنوعی شامل بیش از یک‌میلیون عنوان کتاب را عرضه کرد که در نوع خود بزرگ‌ترین نمایندگی فروش کتاب دنیا به شمار می‌آمد.

وی همچنین در نظر داشت علاوه بر ارائه مجموعه متنوعی از کتاب‌ها، با ارائه بالاترین خدمت به مشتریان، تجربه خرید منحصربه‌فردی را برای آن‌ها ایجاد کند. هدف او این بود که آمازون مشتری مدارترین شرکت دنیا باشد. در این راستا، سایت شرکت به‌گونه‌ای طراحی شد که وقتی خریدار کتابی را مشاهده می‌کرد، فهرستی از عناوین مرتبط، که ممکن بود توجه وی را جلب کند، در همان صفحه به خریدار پیشنهاد می‌شد. برای مشتری‌هایی که نظریه‌های خود را در مورد یک مؤلف یا موضع خاص در سایت ثبت می‌کردند، اطلاعات و مطالبی به‌صورت دوره‌ای ارسال می‌شد. از دیگر اقدامات منحصربه‌فرد آمازون، ساختن صفحه اول سایت برای هر یک از مشتریان که در سایت ثبت‌نام کرده بودند.تا بدین‌وسیله هر مشتری هنگام باز کردن سایت با فضا و ترکیب مدنظر خودش مواجه شود. Bezos معتقد بود که ” اگر ما ۴.۵ میلیون مشتری داریم، باید ۴.۵ میلیون فروشگاه هم برای آن‌ها ایجاد کنیم.” این شرکت بسیاری از سفارش‌های خود را به‌صورت خودکار در دسته سفارش‌های ضروری اولویت‌بندی می‌کرد و بدون هزینه برای مشتری ارسال می‌کرد تا رهبری بازار را از آن خود نماید.

سرانجام تلاش‌های آن‌ها پاسخ داد و در سال ۱۹۹۸ بیش از ۶۰% سفارش‌های ثبت‌شده در سایت، تکرار خرید از مشتریان سابق بود.

بخش بزرگی از رشد اولیه Amazon به خاطر تبلیغات دهان‌به‌دهان مشتریان و بیان تجربه‌های خوشایند آن‌ها در رسانه‌ها بوده است. آمازون به اولین انتخاب در خرید آنلاین تبدیل شد. هزینه تبلیغات این شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌های اینترنتی بسیار ناچیز است.

آمازون در ۳ ماهه پایانی سال ۱۹۹۸ حدود ۳.۷ میلیون دلار صرف تبلیغات کرد که بخش اعظم آن مربوط به تبلیغات رادیویی بود. البته شرکت در سال ۱۹۹۹ تبلیغات گسترده‌تری را آغاز کرد و حدود ۵۰ میلیون دلار برای تهیه و پخش یک مجموعه تبلیغاتی صرف کرد.

پس از موفقیت درفروش کتاب آمازون وارد بازار فیلم‌های ویدئوئی، لوح فشرده و سایر محصولات مرتبط شد. در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ مجموعه‌های دیگر چون محصولات نوزادان و کودکان، لوازم الکتریکی، ملزومات آشپزخانه و خانه، اسباب‌بازی، قطعات سخت‌افزاری و حتی دستگاه‌های کباب‌پز را اضافه کرد. در همین زمان با ایجاد سایت‌هایی مشابه در آلمان، ژاپن، اتریش، فرانسه، اسپانیا و انگلیس دسترسی جهانی خود را توسعه داد.

Bezos در مورد هدف نهایی خود می‌گوید:” می‌خواهم بزرگ‌ترین و اولین انتخاب در دنیا باشم.”

انتهای مطلب/ لینک محتوا