در این پست شما با قسمت سوم عبارات و اصطلاحات کسب و کار آشنا خواهید شد، عبارات کوتاه شده کسب و کار که هر کارشناس و متخصصی باید بداند؛ این موضوع در قالب ۳ قسمت ارائه خواهد شد، با هورموند همراه شوید؛

 

PM: Project Manager

مدیر پروژه: PM ها مدیران پروژه هستند. هرچند آن‌ها به‌طور مستقیم در تولید محصول نهایی پروژه شرکت ندارند اما وجود آن‌ها برای تنظیم پیشرفت پروژه، تعیین روش‌های کاهش ریسک شکست، حداکثر کردن منافع و حداقل کردن هزینه‌ها لازم است.

 

PTO: Paid Time Off

PTO سیاست مرخصی دهی است که چگونگی استفاده از مرخصی‌ها را برای کارکنان شرکت انعطاف‌پذیر می‌کند. به این معنا که شرکت برای کارمندان بانکی از ساعات برای مرخصی به عناوین روزهای تعطیل، بیماری و امور شخصی تعریف می‌کنند و کارمندان هر موقع که نیاز داشته باشند از این بانک برداشت می‌کنند.

PTO اغلب در هرماه یا هر دوره پرداخت تعریف می‌شود و اگر کارمندان زمان بیشتری از PTO در دسترس استفاده کنند برای آن زمان‌ها به شرکت بدهکار می‌شوند یا اینکه می‌توانند با هماهنگی کارفرمای خود مرخصی بدون حقوق ‌بگیرند.

PTO، بسته به شرکت و مقام شما در آن می‌تواند متفاوت باشد. بهترین روش برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تماس با واحد HR شرکتتان است.

 

QoQ: Quarter-over-Quarter

تغییرات سطوح با توجه به فصل قبل بیان می‌شود. اعداد QoQ، volatile بیشتری نسبت به YoY و کمتر از MoM را منعکس می‌کنند.

 

QTD: Quarter-to-Date

دوره زمانی که در ابتدای فصل جاری شروع شده و در روز جاری به پایان می‌رسد.

 

ROI: Return On Investment

بازده سرمایه‌گذاری: نوعی ارزیابی عملکرد است که برای تعیین کارایی و سودآوری سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. ROI بدین‌صورت محاسبه می‌شود: سود سرمایه‌گذاری منهای هزینه سرمایه‌گذاری، تقسیم‌بر هزینه سرمایه‌گذاری. نتیجه به‌صورت یک نسبت یا درصد بیان می‌شود.

بازاریابان باید در هر شیوه و تاکتیکی که استفاده می‌کنند، ROI را محاسبه کنند. محاسبه ROI در بسیاری از جنبه‌های بازاریابی محاسبات نسبتاً ساده‌ای دارد (مانند PPC) و در برخی دیگر بسیار مشکل است (مانند بازاریابی محتوا).

 

SMB: Small-to-Medium Business

کسب و کارهای کوچک تا متوسط: معمولاً به شرکت‌هایی که تعداد کارکنان آن‌ها بین ۱۰ تا ۵۰۰ نفر است اطلاق می‌شود.

 

SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats

آنالیز SWOT زمانی استفاده می‌شود که شرکت قصد مطالعه دقیق نقاط ضعف و وقت درونی شرکت و فرصت‌ها و تهدیدهای بیرونی شرکت را دارد و این آنالیز دید استراتژیکی از مهم‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بازار ارائه می‌دهد.

خروجی آنالیز یک برنامه کاری سطح بالا شامل مهم‌ترین وظایفی که بر موفقیت دپارتمان یا کل سازمان تأثیر خواهد داشت.

 

UI: User Interface

رابط کاربری: نوعی رابط که به کاربر اجازه کنترل اپلیکیشن نرم‌افزاری یا دستگاه سخت‌افزار را می‌دهد. یک رابط خوب با ایجاد روش‌های ابتدایی و ساده برای تعامل کاربر با نرم‌افزار یا سخت‌افزار یک تجربه کاربرپسند (user friendly) را برای کاربران فراهم می‌کند. این روش‌ها می‌توانند شامل نوار منوها، نوارابزارها، پنجره‌ها، دکمه‌ها و… باشند.

 

URL: Uniform Resource Locator

نشانی وب: یک رشته از کاراکترهای خاص است که به یک منبع نسبت داده می‌شود و در بالای مرورگر وب و درون “نوار آدرس ” نشان داده می‌شود.

 

UX: User Experience

تجربه کاربری: تجربه کلی یک مشتری از یک کسب و کار خاص، از مراحل کشف و آگاهی از برند تا تعاملات، خرید و خدماتی که دریافت می‌کنند. برای اینکه تجربه مشتری خوبی ارائه دهید باید مانند یک مشتری فکر کنید و از آن مهم‌تر تصور کنید که یک مشتری هستید.

 

YoY: Year-over-Year

تغییرات سطوح با توجه به سال قبل بیان می‌شوند. YoY داده‌های بیشتری نسبت به MoM یا QoQ را ترکیب می‌کنند پس دید بلندمدت بهتری به شما می‌دهند.

 

YTD: Year-to-Date

دوره زمانی که در ابتدای سال جاری شروع شده و در روز جای به پایان می‌رسد.

در این لیست فقط ۷۵ اصطلاح و عبارت اختصاری بیان شد. اگر مواردی برای اضافه کردن به آن در نظر دارید لطفاً آن‌ها را همراه با تعریفشان در قسمت نظرات بیان کنید.

انتهای مطلب/ هورموند

همچنین بخوانید:

عبارات و اصطلاحات اختصاری در کسب و کار ۱

اصطلاحات اختصاری کسب و کار ۲

اصطلاحات اختصاری بازاریابی