کسب و کار در مسیر صحیح ...

در این پست به قسمت سوم اصطلاحات بازاریابی می پردازیم، عبارات و اصطلاحات کوتاه شده بازاریابی که هر بازاریاب و متخصصی باید بداند؛ این موضوع در قالب ۴ قسمت ارائه خواهد شد، با هورموند همراه شوید؛

DM: Direct Mail, or Direct Message (Twitter)

Direct mail: موارد تبلیغاتی که در صندوق پستی گیرندگان قرار می‌گیرد که گیرندگان آن‌ها را “اقلام پستی ناخواسته ” یا junk mail می‌نامند.

Direct message: پیامی در توییتر که برای دنبال کنندگان به‌صورت مستقیم و خصوصی فرستاده می‌شود. DM ها می‌توانند از یک نفر برای یک نفر دیگر یا یک گروه فرستاده شوند. بسیاری از کاربران دریافت DM را فقط از دنبال کنندگان خود مجاز می‌کنند اما اکثر کسب‌وکارها دریافت DM از همه را مجاز می‌کنند.

 

GA: Google Analytics

آنالیز گوگل: سرویسی توسط گوگل که آمارهای همراه با جزییات درباره ترافیک وب‌سایت و منابع ترافیک را در اختیار قرار می‌دهد، علاوه بر این فروش‌ها و تبدیل را نیز اندازه می-گیرد. بازاریابان از آن برای شناخت مخاطبان، ردیابی مسیر مشتریان و ایجاد ارزیابی بصری از چگونگی تعامل بازدیدکنندگان با صفحات وب‌سایت، استفاده می‌کنند.

 

KPI: Key Performance Indicator

نوعی اندازه‌گیری عملکرد که شرکت‌ها برای ارزیابی موفقیت فعالیت از آن استفاده می‌کنند. بازاریابان با KPI ها پیشرفت اهداف بازاریابی را پیگیری می‌کنند. نمایش‌های وب، ایجاد مشتریان سرنخ (lead) و CAC نمونه‌هایی از KPI هستند. KPI انتخابی باید چگونگی عملکرد بازاریابی و کسب و کار شما را نشان دهد.

 

PPC: Pay-per-Click

یک مدل تبلیغات اینترنتی که آگهی‌دهنده هر بار که آگهی کلیک شود مبلغ معینی را به انتشاردهنده (که معمولاً موتور جستجو، رسانه‌های اجتماعی و یا مالک یک وب‌سایت است) می‌پردازد. روش پرداخت برای آگهی‌های PPC می‌تواند نرخ ثابت (flat rate) یا پیشنهادی (bid based) باشد.

 

PR: Public Relations

روابط عمومی: مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط‌اند انجام می‌دهد.

ایده کسب جلب‌توجه رسانه‌ها بجای خرید آن‌هاست. هدف نیز آگاه کردن عموم، مشتریان، سرمایه‌گذاران، شرکا و کارمندان و واداشتن آن‌ها به اتخاذ یک دید خاص در مورد شرکت، کارکنان و محصولات و خدمات آن هست. امروزه PR با تلاش‌های فراوانی درزمینهٔ ایجاد و انتشار محتوا همراه است برای مثال یک کارمند PR خوب باید توانایی کار با روزنامه‌های آنلاین را داشته باشد تا برای برجسته کردن شرکت بتواند مطالب را با سبکی جذاب منتشر کند.

 

PV: Page View

نمایش صفحه: درخواست برای بارگذاری یک صفحه وب در اینترنت. بازاریابان برای آنالیز وب‌سایتشان و سنجش میزان مخاطبان سایت از آن استفاده می‌کنند.

 

QR Code: Quick Response Barcode

بارکدهای قابل اسکن که بازاریابان برای اتصال بازاریابی آنلاین و آفلاین از آن استفاده می‌کنند. وقتی فرد آن را می‌بیند می‌تواند اسمارت فون خود را بردارد، با استفاده از یک اپلیکیشن اسکنر بارکدهای QR، آن را اسکن کند. اطلاعات کدگذاری شده توسط کدهای QR می‌توانند شامل متن، یک URL یا داده‌های دیگر باشند.

 

RSS: Rich Site Summary

چکیده سایت (مختصر و مفید سایت): خوراک RSS، خوراک وب است که به کاربران اجازه می‌دهد محتویاتی که مرتباً به‌روز می‌شوند را به‌راحتی پیگیری کنند. این محتویات می‌توانند شامل پست‌های یک وبلاگ، اخبار، پادکست‌ها و…باشند. وقتی در RSS یک وب‌سایت اشتراک دارید دیگر نیاز نیست که مدام سایت را برای محتوای جدید چک کنید، در عوض مرورگر شما به‌طور اتوماتیک سایت را دیده‌بانی می‌کند و به‌روزرسانی‌ها را به شما اطلاع می‌دهد.

 

RT: Retweet

بازنشر پست یک کاربر توسط کاربران دیگر در توییتر. وقتی عبارت “please RT” را در توییت کسی می‌بینید به این معنی است که او از دنبال کنندگان خود می‌خواهد که برای گسترش آگاهی، آن توییت را بازنشر کنند.

انتهای بخش سوم / هورموند

همچنین بخوانید:

اصطلاحات اختصاری بازاریابی / قسمت اول

عبارات اختصاری بازاریابی / قسمت دوم

عبارات بازاریابی / قسمت چهارم