کسب و کار در مسیر صحیح ...

ارتباطات مارکتینگ (مارکام) به طرق مختلف و در نقاط تاثیرگذار برقرار می شود. شما باید پیامی متقاعدکننده تهیه کنید و آن را به تمام نقاط تاثیرگذار و هرجایی از بازار که محصولتان را عرضه می کنید، بفرستید. اما چگونه می توان پیام مارکتینگ متقاعدکننده ای درست کرد؟

  1. محصول را در ذهن مشتریان جا بیندازید

لازم است کارتان را بر استراتژی جای گیری درستی بنا کنید. علاوه بر محصولاتی که برپایه ی مقدمات کارتان تهیه می کنید، استراتژی جای گیری گزارشی مفصل است از آنچه می خواهید مشتریان درباره ی محصول شما فکر و احساس کنند. به بیانی دیگر این استراتژی چگونگی جای گیری شما در ذهن و قلب آن ها را توصیف می کند. شما می توانید جایگاه خود را با صفات و تعاریف (مانند سریع، مفید، دارای جاذبه جنسی) نشان دهید. همچنین می توانید این جایگاه را با رقبا (سریع تر از بی. ام.و) مقایسه و با قیاس های استعماری (سریع تر از گلوله) آن را توصیف کنید.

  1. تعیین جاذبه اصلی محصولتان و خلق چند پیام برانگیزاننده جهت انتقال استراتژی جای گیری

اینجاست که شما باید کشف کنید که چه پیامی مفهوم اصلی را درمورد استراتژی جای گیری شما به وضوح منتقل می کند. اصلی ترین عبارت را انتخاب و آن را به پیامی تبدیل کنید، پیامی که به واقع آن ها را متقاعد کند. مثلا اگر می خواهید نوعی پیتزای جدید و مفید برای سلامتی معرفی کنید که فقط از مواد کم چرب و ارگانیک درست شده، عبارت جای گیری شما ممکن است چیزی از این قبیل باشد: “پیتزایی سالم تر که از لحاظ مزه نیز چیزی کم ندارد.” خب، حالا اصلی ترین عنصر جذابیتتان را که باعث می شود دیگران به خوردن این پیتزا ترغیب شوند، پیدا کنید. این جاذبه ممکن است چنین چیزی باشد: “به جای جدال با کودکانتان برسر نخوردن پیتزاهای مضر و نامناسب که کودکان عاشق آن ها هستند، چرا پیتزایی سالم تر که مزه بهتری هم دارد به آن ها نمی دهید؟”

  1. یک ایده ی بزرگ بیابید، ایده ای که جاذبه ی شما را در پیامی بسیار متقاعدکننده بیان کند و مردم را به سوی شما بکشاند

این پیام باید مقصود شما را برساند و آن ها را قانع کند که حداقل یک بار محصول یا خدمات شما را امتحان کنند و نیز باید بسیار خلاقانه باشد، چون درغیر این صورت خسته کننده می شود، به طوری که هیچ کس به آن توجهی نخواهد کرد. فرض کنید که می خواهید پیتزایی را مارکتینگ کنید و استراتژی جای گیری اصلی شما چنین است: “ارگانیک و کم چرب، پس سالم تر و نیز خوشمزه تر.”

جاذبه اصلی شما برای قبولاندن این استراتژی جای گیری به مردم این است که به والدین بگویید: “به جای جدال با کودکانتان بر سر نخوردن پیتزاهای مضر و نامناسب که کودکان عاشق آن ها هستند، چرا پیتزایی سالم تر که مزه بهتری هم دارد به آن ها نمی دهید؟” حال چه ایده ی خلاقانه ای به ذهنتان می رسد تا این جاذبه را به ارتباطی متقاعدکننده تبدیل کنید؟ در زیر چندین گزینه آمده است:

  • مادر جلو دریچه دریافت می رود تا نسخه ی بچه اش را بگیرد اما وقتی مسئول داروخانه یادداشت دکتر می خواند، پیتزایی داغ از فر بیرون می آورد در جعبه ای می گذارد و از دریچه آن را بیرون می دهد و می گوید: “هرچند تکه ای که می خواهد و هروقت که می خواهد به او بدهید.” مادر بسیار شگفت زده می شود.
  • بچه ها با حسرت از ویترین شیرینی فروشی به داخل خیره شده و طوری ازدحام کرده اند که نمی توان به راحتی فهمید چه چیزی توجه آن ها را جلب کرده است. درنهایت معلوم می شود که آن چیز، عطر پیتزای ارگانیک و کم چرب است.
  • خبرنگاری درحال مصاحبه با شناگرانی در یک جزیره دورافتاده حاره ای است که متوسط سن آن ها از هرجای دیگری در دنیا بالاتر است. در پاسخ به این سوال که “راز سلامتی و طول عمر شگفت انگیز شما چیست؟” مادربزرگی خوش هیکل و برنزه می گوید: “ما کار خاصی نمی کنیم، فقط هرشب سفارش پیتزا می دهیم.” سپس از بالای صخره ای به درون دریاچه شیرجه می زند. البته پیتزای مذکور از کلبه ای کاهگلی بیرون می آید که مارک شما روی در آن نصب شده و جمعی از کودکان روستایی جلو آن جمع شده و دست های خود را دراز کرده اند و با شادی قطعاتی از پیتزای جادویی را دریافت می کنند.
  1. ایده ی خلاقانه ی خود را آن قدر اصلاح و ساده کنید تا کاملا شفاف و روشن شود و با رسانه ای که با آن می خواهید پیامتان را منتقل کنید تناسب یابد.

به خاطر داشته باشید که رسانه انتخابی تان را پیام شما و نیز ایده خلاقانه ای که انتخاب می کنید تعیین می کند. برای تعریف کردن یک داستان اگر بودجه ی زیادی داشته باشید شاید تبلیغ تلویزیونی را انتخاب کنید. نسخه ای تصویری که در سایت اینترنتی تان اجرا شود یا یک آگهی رادیویی ممکن است هزینه ها را در مقایسه با تبلیغ تلویزیونی به نصف کاهش دهد. گزینه دیگری هم هست که واقعا کم هزینه است، می توانید از یک نقاش کارتون بخواهید مجموعه نقاشی ای در قالب کمیک استریپ بکشد و آن ها را به آگهی چاپی تبدیل کند یا آنکه در سایت اینترنتی تان قرار دهد.

اگر این مراحل در ارتباطات مارکتینگ به خوبی انجام شوند، پیام مارکتینگ تاثیرگذاری به وجود می آید که به شکلی متقاعدکننده انتقال می یابد. این کار آسان نیست اما ضروری است، زیرا تهیه پیامی تاثیرگذار برای تمام ارتباطات مارکتینگ شما لازم و مفید است.

انتهای مطلب/