ساکردوت اعتقاد دارد آمیخته بازاریابی خرده فروشی (The Retail Marketing Mix) تنها به متغیرهای کنترل‌شده توسط مدیریت فروشگاه محدود است. با بررسی آمیخته بازاریابی خرده فروشی لوکس و آمیخته بازاریابی سنتی (۴Ps) مشاهده خواهید کرد که دو عنصر حذف شده است: توزیع فیزیکی در فروشگاه و قیمت به‌عنوان بخشی از راهبرد بازار پردازی آن. اما باید توجه داشت ایده اصلی نشان می‌دهد پنج عنصر توضیح داده‌شده باید هماهنگ باشند تا تأثیر و کارایی بیشتری برای مشتریان هدف داشته باشند؛

  • ویترین: ویترین اولین عنصر آمیخته بازاریابی خرده فروشی لوکس هست، ویترین اولین محل و ابزار ارتباطی در فروشگاه هست. ویترین می‌بایست با هویت برند هماهنگ بوده و به‌اندازه‌ای جذاب طراحی شود که موجب ورود مردم به فروشگاه شود. محصولات ارائه‌شده می‌بایست جذاب بوده و در دسترس قرار گیرند. در حقیقت ویترین بیانی از برند است که باید بتواند تصویری از هماهنگی با مشتری در جهان بیرون را بیان کند.
  • محصول: محصول دلیل فروشگاه برای بقا هست. محصولات باید با حداکثر تنوع و رنگ ارائه شوند. افراد باید بتوانند آن‌ها را لمس کنند و درست در ورودی فروشگاه مشتری باید بتواند روش ارائه محصولات را درک کرده و مفهوم کلی بازار پردازی در فروشگاه را درک کنند.
  • تبلیغات رده بالا: تبلیغات رده بالا مجموعه‌ای از رسانه‌های موجود برای مدیران فروشگاه هست، رسانه‌هایی ازجمله بیلبورد، رادیو، روزنامه‌ها و … . هدف در این مورد اطلاع از وجود و آدرس فروشگاه و تبدیل نمودن آن به هدف بعدی خرید توسط مشتری هست. هدف این ابزار ایجاد پاسخ مستقیم و ایجاد پاخور است، افزایش تعداد افرادی وارد فروشگاه می‌شوند.
  • تبلیغات رده پایین: تبلیغات رده پایین از تمام فعالیت‌هایی تشکیل می‌شود که تماس مستقیم میان مشتری و فروشگاه را به وجود می‌آورند. فعالیت‌هایی همچون ارسال کاتالوگ، دعوت‌نامه برای نمایش یک محصول خاص، تبریک تولد و شرایط خرید خاص و همچنین استفاده از حراج‌های فصلی. همه این ابزارها باید کیفیتی برابر جایگاه برند داشته و نشان‌دهنده کالاهای موجود در فروشگاه باشند.
  • کارکنان: کارکنان نیز بخشی از این آمیخته بازاریابی لوکس هستند. کارکنان، فروش را سازمان‌دهی کرده و با هویت برند ارتباط برقرار می‌کنند. فروشنده‌ها باید دارای سن مناسب داشته و جمعیت شناختی آن‌ها موردتوجه مشتری باشد. یک فروشنده در فروشگاه ورساچه باید بسیار متفاوت از فروشنده‌ای در فروشگاه شانل عمل کند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا