کسب و کار در مسیر صحیح ...

در بیشتر مواقع داروسازان نسبت به شرکت در بازاریابی بی‌میل هستند که تا حد زیادی مربوط به نظر منفی عمومی نسبت به بازاریابان است. هنگامی‌که پرسیده شود بازاریابی چیست، عامه داروسازان احتمالاً از درخواست‌های تلفنی مزاحم، فروشنده‌های سمج یا تبلیغات آزاردهنده رادیو و تلویزیونی یاد خواهند کرد. هنگامی‌که درباره هدف بازاریابی سؤال شود، عامه داروسازان درباره فروش و تبلیغ صابون و خودرو صحبت خواهند کرد، نه خدمات درمانی.

داروسازان و دانشجویان داروسازی ممکن است درباره ارتباط بازاریابی با داروسازان تردید داشته باشند. تردید آن‌ها می‌تواند برخواسته از درک نادرست بازاریابی باشد. بسیاری از مردم این‌گونه فکر می‌کنند که بازاریابان افرادی غیراخلاقی‌اند که در زندگی‌شان مداخله می‌کنند، با تماس تلفنی مزاحم شام آن‌ها می‌شوند، مناظر را با تبلیغات آلوده می‌کنند و برنامه‌های مورد علاقه رادیو و تلویزیونی‌شان را برای خریدن کالاهایی که نیاز ندارند، قطع می‌کنند. در حقیقت، در بیشتر مواقع بازاریابی این‌گونه انجام می‌شود.

بسیاری از انتقادها از بازاریابان به‌حق است. برخی از بازاریابان با این نگرش عمل می‌کنند که به دست آوردن سود، بالاترین هدف است و هرگونه عمل افزایش‌دهنده سود سهامداران مورد قبول است. اگر درآمد فروش افزایش پیدا کرده باشد، در بیشتر مواقع، تقلب، اطلاعات ناقص و بی‌صداقتی تحمل می‌شود. بازاریابان غیراخلاقی حتی در معرض خطر قرار دادن مشتری را نیز قابل پذیرش می‌دانند (برای مثال، با فروش محصول معیوب یا خطرناک). قانون رفتار آن‌ها بر اساس قانونی منسوخ پایه‌گذاری شده است که مسئولیت خرید را کاملاً متوجه خریدار می‌داند و آگاهی را وظیفه خریدار تلقی می‌کند (اگر خریدار آگاه نباشد سرش کلاه خواهد رفت)؛ بنابراین تعجب چندانی وجود ندارد که عموم مردم با نگاه پایین و بی‌اعتمادی به بازاریابی می‌نگرند.

در حقیقت، عملکردهای تجاری سوءاستفاده کننده و غیراخلاقی تصویر عمومی بازاریابی را خدشه‌دار کرده است. فروش با فشار بالا می‌تواند مشتریان را مجبور به خرید، تحت تنش کند؛ تبلیغات فریبکارانه، مصرف‌کننده را درباره ویژگی‌های محصول و خواص آن گمراه می‌کند؛ فروش‌های فریبکارانه، پیشنهادهای کم‌ارزش را، با قصد گران‌فروشی به مشتری، گسترش می‌دهد؛ حریم خصوصی مصرف‌کننده در بیشتر مواقع از طریق نامه‌های الکترونیکی، بازاریابی تلفنی و آگهی‌های پستی به‌دردنخور و فروش اطلاعات شخصی نقض می‌شود؛ انقضای زودتر از موعد محصولات باکیفیت پایین‌تر منجر به نیاز به تعویض بیشتر می‌شود که در نتیجه آن، فروش بالاتر خواهد رفت. اما همه بازاریابی‌ها این‌چنین نیستند، نمونه‌های زیر مؤید استفاده خوب از بازاریابی هستند:

  • داروسازان و دیگر پرسنل در مرکز خدمات درمانی سنتارا در منطقه نورفولک ویرجینیا یک طرح بازاریابی را طراحی و به اجرا گذاشتند تا نشان دهند چرا آنتی‌بیوتیک‌ها نباید برای درمان سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی دیگر به کار برده شوند.
  • داروسازان از شیوه‌های بازاریابی با استفاده از «جزئیات علمی» برای تأثیر بر الگوهای نسخه‌نویسی پزشکان و مقابله با تأثیر برنامه‌های بازاریابی شرکت‌های دارویی استفاده می‌کنند.
  • در سراسر آمریکا، داروسازان خدمات مدیریت بیماری، نظارت درمانی، مصرف واکسن، فعالیت‌های مشترک با پزشکان و انواع دیگر خدمات پیشرفته بالینی را تأمین کرده‌اند. موفق‌ترین خدمات توسط داروسازانی ارائه شده است که بازاریابان خوبی هستند.
  • در سطح جهانی، داروسازان در برنامه‌های بین‌المللی برای تنظیم خانواده، ترک سیگار، ریشه‌کنی گرسنگی و بیماری‌های کودکان، پیشگیری و درمان بیماری ایدز شرکت می‌کنند و در بیشتر این برنامه‌ها برای موفقیت از راهبردهای بازاریابی اجتماعی سود می‌برند.

انتهای مطلب/