در این پست شما با قسمت چهارم اصطلاحات و واژگان اقتصادی آشنا خواهید شد، واژگان اقتصادی که هر کارشناس و متخصص اقتصاد باید بداند؛ این موضوع در قالب ۵ قسمت ارائه خواهد شد، با هورموند همراه شوید؛

قیمت‌شکنی (dumping)

صادرات کالاها باقیمت کمتر از قیمت واقعی که عموماً کمتر از قیمت کالاها در بازار کشور تولیدکننده و یا کشور ثالث و یا قیمت تمام‌شده به فروش برسد.

قیمت‌گذاری نابودکننده (predatory pricing)

عملی که طی آن شرکت یا بنگاهی با پایین آوردن قیمت کالاهایش رقبا را از گردونه‌ی رقابت خارج کند و سپس با افزایش مجدد قیمت‌ها درصدد استفاده‌ی حداکثر از قدرت انحصاری‌اش شود.

کار آیی پارتو (pareto efficency)

معیاری در اقتصاد که تصریح می‌نماید دگرگونی اقتصادی موقعی ازنظر اجتماعی سودمند تلقی می‌شود که هیچ‌کس را به قیمت تمکن فرد دیگری فقیر ننماید.

کشورهای چهارگانه (Quad countries)

کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا

گروه ۳۳(G33)

گروهی از کشورها شامل ۴۲ کشور درحال‌توسعه عضو سازمان جهانی تجارت که عبارت‌اند از: آنتیگوا و باربودا، باربادوس، بلیز، بنین، بوتسوانا، چین، جمهوری کنگو، ساحل عاج، کوبا، جمهوری دومینکین، گرانادا، گویان، هائیتی، هندوراس، هند، اندونزی، جامائیکا، کنیا، کره، موریتوس، مغولستان، مونتسرات، موزامبیک، نیکاراگوئه، نیجریه، پاکستان، پانامای جنوبی، پرو، فیلیپین، سن کیتس، سن لوسیا، سن وینسنت و گرانادین، سنگال، سریلانکا، سورینام، تانزانیا، ترینیداد و توباگو، ترکیه، اوگاندا، ونزوئلا، زامبیا، زیمباوه.

گروه کرنز (Carnis Group)

گروهی از کشورها که برای آزادسازی محصولات کشاورزی به اعمال فشار روی‌آورند ازجمله: آرژانتین، استرالیا، بولیوی، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، فیجی، گواتمالا، اندونزی، مالزی، نیوزیلند، پاراگوئه، فیلیپین، آفریقای جنوبی، تایلند و اروگوئه.

گروه کشورهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوسیه (African, Caribbean, and pacific countries [ACP])

گروهی از کشورهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوسیه که با عقد مجموعه‌ای از موافقت‌نامه‌ها با اتحادیه اروپا از قبیل کنوانسیون لومه و موافقت‌نامه کوتونو از امتیازهای خاصی برخوردار شدند.

مجوزهای اجباری (compulsory license)

اعطای اختیار به دولت یا شرکت برای تولید و یا فروش نوعی محصول (مانند داروهای حیاتی زندگی‌بخش) به نفع مصالح عمومی، بدون اخذ اجازه از دارنده امتیاز

محدودیت داوطلبانه صادرات (voluntary export restraint)

موافقت‌نامه‌ای بین کشورهای واردکننده و صادرکننده که بر اساس مفاد آن، کشور صادرکننده تعهد می‌نماید که از صادرات محصول خاصی به حداکثر میزان توافق شده در دوره زمانی خاصی خودداری کند.

مرکوسور (Mercosur)

منطقه‌ای تجاری شامل برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه است که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد. هدف از تأسیس این منطقه تجاری، توسعه تجارت آزاد، جابجایی کالاها، افراد، تخصص‌ها و پول بین کشورهای عضو است.

معادل تعرفه‌ای (tariff equivalent)

سطح تعرفه‌ای که برحسب تأثیر با یکی از موانع غیرتعرفه‌ای یکسان باشد.

موافقت‌نامه اقدامات سرمایه‌گذاری مربوط به تجارت (تریمس)

(Trade-Related Investment Measures Agreement[TRIMS])

موافقت‌نامه سازمان جهانی تجارت که هدف از آن حذف تأثیرات تحریف‌کننده تجاری اقدامات سرمایه‌گذاری کشورهای عضو است. هدف از این موافقت‌نامه برقراری تعهدات جدید نبوده بلکه فقط جلوگیری از اثرات مخرب سرمایه‌گذاری‌هایی است که با مقررات موافقت‌نامه گات در سال ۱۹۹۴ در ارتباط با کالاهای کشاورزی و صنعتی مغایر می‌باشد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا