کسب و کار در مسیر صحیح ...

خرده فروشان به منظور دستیابی به اهداف گوناگونی نظیر شناساندن فروشگاه، افزایش تردد مشتریان، افزایش فروش، افزایش سهم خود از جیب مشتریان، اعلان رویدادهای خاص و ارائه اطلاعاتی درباره مکان فروشگاه و کالاهای ارائه شده، از آمیخته پیشبردی استفاده می کنند. خرده فروشان، بخش عمده بودجه پیشبردی خود را صرف توسعه تبلیغات و فعالیت های پیشبرد فروش می کنند.

خرده فروش برای تبلیغ نشان تجاری، محصولات و خدمات خود به گزینه های رسانه ای متعددی دسترسی دارد. در حالی که هر یک از رسانه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور کلی، فعالیت های پیشبرد فروش برای دستیابی به اهداف کوتاه مدتی نظیر افزایش تردد مشتریان در ایام آخر هفته مناسب است. علی رغم آنکه ابزارهای پیشبردی نظیر کمپین های تبلیغات عمومی و تبلیغات دهان به دهان ارائه دهنده موثق ترین اطلاعات به مشتریان هستند، کنترل آنها بسیار مشکل است.

آمیخته خرده فروشی سفارشی تر خواهد شد

اوایل، بازاریابی به صورت “همه برای همه ” بود. برای مثال یک پیام بازرگانی تلویزیونی در سراسر کشور پخش می شد. بنابراین هر مصرف کننده در ایالات متحده، صرف نظر از منطقه محل زندگی، درآمد و غیره، بیننده یک پیام بازرگانی واحد درباره جنرال موتورز بود. در اولین مرحله تحول، یعنی “برخی برای برخی”، برای هدف قرار دادن بخش های خاصی از جامعه از مقداری سفارشی سازی استفاده شد. در تبلیغات با پیام الکترونیکی به صورت مستقیم نیز حدودی از سفارشی سازی مشاهده شد، به این صورت که محتوای پیام ها براساس جنسیت، سن و درآمد مصرف کننده تعدیل می شد. مرحله بعدی “یک برای یک” بود، به این صورت که هر فرد در سراسر کشور- جهان، با توجه به سلایق شخصی خود، پیام های منحصربه فردی را دریافت می کرد.

طبقات با گذر زمان تغییر خواهند کرد

سازمان هایی نظیر پپسی ترکیبی از شکر، آب و نوشیدنی های گازدار طعم دار را برای دهه ها به فروش رسانده اند. ولی فشارهای وارد شده از جانب فعالان ضد چاقی و طرفداران محیط زیست از یک سو، و تغییر رو به افزایش تمایلات مصرف کننده به محصولات سالم تر از سوی دیگر، شرکت های نظیر پپسی و کوکاکولا را مجبور به تعریف مجدد کسب و کار خود کرده است. هم اکنون شرکت ها مجبور به معرفی محصولاتی هستند که سالم و مغذی باشند. فروشگاههای خرده فروشی دارای طبقاتی نظیر نوشیدنی های سالم، محصولات بدون قند، بیسکوییت های سبوس دار و غیره هستند. خرده فروش هایی که طبقات غذایی خود را همراه با تغییر روندها تغییر می دهند، موفق تر خواهند بود.

رقابت بیشتر منجر به قیمت گذاری نوآورانه خواهد شد

تبعیض قیمت همچنان یکی از عوامل آمیخته بازاریابی است که به بیشترین میزان مورد بی توجهی قرار گرفته است. یکی از نوآورانه ترین روش های تعیین قیمت این است که صرفا از مشتری پرسیده شود از نظر وی ارزش آن خدمت به چه میزان است. به این شیوه، قیمت گذاری وارونه گفته می شود. این راهبرد قیمت گذاری در نظریه ای ریشه دارد که به موجب آن، در نهایت، قیمت یک خدمت فقط همان میزان است که فرد حاضر به پرداخت آن است. مشتریان همیشه درصدد صرفه جویی در هزینه هستند و ارائه پیشنهادها به صورت بسته ای، روش مناسب برای جذب آنان است. درآمد بیشتری داشته باشید و در عین حال محصولات بیشتری را به فروش برسانید.

مکان و مدیریت زنجیره تامین بر کارایی مقیاس تاثیر گذار خواهند بود

یک مکان راهبردی و یک شبکه مدیریت زنجیره تامین خوب نقش مهمی را در خرده فروشی ایفا می کند. مکان جایی است که سطح کاربری مشتری حادث می شود. یک فروشگاه محلی باید نزدیک مناطق مسکونی قرار گیرد، در حالی که فروشگاههای بسیار بزرگ نظیر هایپر مارکت ها می توانند در حومه شهر واقع شوند. استفاده کارا و بیشتر از فناوری های پیشرفته باعث بهبود مدیریت زنجیره تامین و موفقیت خرده فروشان می شود.

تروج ها موضوع محور خواهند شد

در بسیاری از خرده فروشی ها، اجرای رویدادهای منحصر به فرد برای ایجاد ترویج های موضوعی نوآورانه، رویکردی شناخته شده هستند. هم اکنون خرده فروشان در مناسبت هایی نظیر روز عشاق، روز مادر، روز دوستی، عید پاک، برای ترویج محصولات خود استفاده می کنند. به طور کلی، خرده فروشان طی چنین ترویج هایی پیشنهادهای جالبی را ارائه می کنند. همزمان با افزایش رقابت، ترویج های موضوعی بیشتری مشاهده خواهد شد.

کل آمیخته خرده فروشی خودکار می شود و از سوی یک مدیریت ارتباط با مشتریان بسیار کارا حمایت خواهد شد

به منظور پاسخ به تغییرات سریع در صنعت، خرده فروشان باید به سمت نسل جدیدی از بسته های برنامه ریزی منابع سازمان خرده فروشی که دسترسی به اطلاعات، فرایندهای تجاری یکپارچه و بستر فناوری مدرن لازم را برای رقابتی ماندن فراهم می کنند، حرکت کنند. یک سیستم ERP به عنوان بستر نرم افزاری بنیادین و الگوی داده ای ضروری برای پشتیبانی از دامنه گسترده ای از فعالیت های تجاری در شرکت خرده فروشی عمل می کنند. یک سیستم   ERP شامل اجزای به خوبی یکپارچه شده دربرگیرنده مدیریت سازمان، برنامه ریزی خرده فروشی پیشرفته، عملیات فروشگاه و مدیرت زنجیره تامین است. این برنامه ها بر مبنای یک زیرساخت فناورانه مدرن ساخته شده اند که داده های اصلی، هوش تجاری، یکپارچه سازی داخلی و خارجی را مدیریت می کند.

انتهای مطلب/